- Nauczyciele w naszym społeczeństwie pełnią jedną z najważniejszych funkcji. Musimy ich wspierać. Dzisiaj sami rezygnujemy z lekcji, żeby pokazać, że nie jesteśmy na nich źli. Ich błagania są przez nas docenianie - mówią uczniowie.
W Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Krakowie nauczyciele nie przystąpili do strajku Związku Nauczycielstwa Polskiego i normalnie odbywają się w niej lekcje.
Z kolei strajkujący nauczyciele z IV Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie wystosowali list otwarty do Nauczycieli, Uczniów i Rodziców. Zwracają w nim uwagę, że są jedną z tych szkół, które w wykazach rządowych zaliczane są do placówek nieprzystępujących do strajku, podczas gdy jedynie kilkunastu nauczycieli zgłosiło gotowość do pracy.
- Mamy głęboką nadzieję, że nasi Uczniowie i ich Rodzice, którzy tworzą z nami szkołę na co dzień, z dojrzałością i uczciwością spojrzą na naszą decyzję o przystąpieniu do akcji protestacyjnej. Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy przesyłają nam słowa wsparcia i otuchy. W tym momencie są nam one bardzo potrzebne - piszą strajkujący nauczyciele z IV LO w Krakowie.
Manifest uczniów POSM
Ze strachem obserwujemy upadający od wielu lat autorytet zawodu nauczyciela. Jesteśmy zaniepokojeni kryzysem w polskiej oświacie - brakiem troski o jakość nauczania oraz o godność pracowników oświaty.
Zawód nauczyciela jest jednym z najważniejszych w społeczeństwie - kształtuje jego rozwój oraz przyszłość. Szkoła jest instytucją publiczną o największej wadze. Od poziomu edukacji zależy poziom gospodarki kraju. Właściwa edukacja pozwala zmniejszyć widoczne podziały społeczne.
Dostrzegamy, że zawód nauczyciela jest niedoceniany przez społeczeństwo, co odzwierciedlają również zarobki pedagogów. Obawiamy się również, że obecny kryzys odbije się bezpośrednio na młodzieży.
Wyrażamy nasze wsparcie dla nauczycieli w trudnych dla nich chwilach. Mamy świadomość, że w dużym stopniu to od nich zależy nasza przyszłość.
POPIERAJĄCY STRAJK UCZNIOWIE POSM
Do Nauczycieli, Uczniów i Rodziców
Zwracamy się do Was jako nauczyciele jednej z tych szkół, które w wykazach rządowych zaliczane są do placówek nieprzystępujących do strajku. Tymczasem jedynie kilkunastu nauczycieli zgłosiło gotowość do pracy i ta liczba codziennie się zmniejsza. Chcemy wyjaśnić, że zajęcia opiekuńczo-dydaktyczne zorganizowane przez dyrekcję szkoły nie umożliwiają uczniom realizacji programu, pozorując jedynie normalne funkcjonowanie. Na zajęcia przychodzi garstka uczniów. Domyślamy się, że tak to wygląda również w innych szkołach, w których do strajku nie przystąpiło 100% nauczycieli.
Chcemy zaznaczyć, że w pełni identyfikujemy się z postulatami strajkowymi, deklarujemy naszą solidarność, wsparcie i gotowość uczestniczenia w proteście do końca. Z pełnym uznaniem i szacunkiem przyjęliśmy List Otwarty nauczycieli V LO w Krakowie. Podzielamy także żal i rozgoryczenie nauczycieli II LO w Krakowie wyrażone w ich publikacji. Ponieważ strona rządowa troszczy się jedynie o terminowość egzaminów klas trzecich gimnazjów i ósmych szkół podstawowych, jesteśmy zaniepokojeni lekceważeniem okazywanym tym wszystkim uczniom, którzy do sprawdzianów nie przystępują. Propozycja zawieszenia strajku na czas egzaminów pokazuje, że rządzący krajem nie rozumieją istoty pracy nauczyciela. Nie można jej sprowadzać wyłącznie do pilnowania przebiegu sprawdzianów.
Mamy głęboką nadzieję, że nasi Uczniowie i ich Rodzice, którzy tworzą z nami szkołę na co dzień, z dojrzałością i uczciwością spojrzą na naszą decyzję o przystąpieniu do akcji protestacyjnej. Mamy świadomość, że dla uczniów jest to trudna lekcja, w czasie której trzeba wykazać się już postawą obywatelską.
Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy przesyłają nam słowa wsparcia i otuchy. W tym momencie są nam one bardzo potrzebne.
Strajkujący nauczyciele z IV LO im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie
(Tomasz Bździkot/rk/ko)