Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować w następujący sposób:
• linie 2, 5, 7, 12, 16, 21, 23 – w dalszym ciągu pozostaną zawieszone;
• linie 10, 11, 19 – zostaną zawieszone od dnia 15.07.2017 r.;
• linie 4, 14, 24 – będą kursować po obecnych trasach objazdowych, bez dodatkowych zmian;
• linia 1 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: ze Wzgórz Krzesławickich do Ronda Grzegórzeckiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, Rakowicką do Cmentarza Rakowickiego. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;
• linia 3 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do przystanku „Kabel” bez zmian, następnie: estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Klimeckiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Tunelem do Dworca Towarowego, gdzie linia powróci na stałą trasę do Krowodrzy Górki. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;
• linia 9 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do Ronda Czyżyńskiego bez zmian, następnie al. Jana Pawła II, ul. Ptaszyckiego, Igołomską do Pleszowa. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
• linia 18 – będzie kursować po swojej stałej trasie Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania w soboty zostanie ponownie zmniejszona do 20 minut;
• linia 20 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Małego Płaszowa do Ronda Mogilskiego po stałej trasie, następnie tunelem, ul. Kamienną, Długą, Basztową, Dunajewskiego, Podwale, Piłsudskiego do przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Cichego Kącika. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
• linia 22 – będzie kursować po trasie objazdowej: od Walcowni do Ronda Grzegórzeckiego po stałej trasie, następnie: ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką do przystanku „Łagiewniki”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Borku Fałęckiego. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
• linia 52 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Wzgórz Krzesławickich do Ronda Mogilskiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką, Brożka do przystanku „Lipińskiego”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Czerwonych Maków P+R. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
• linia 70 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Pleszów – Igołomska, Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, Mogilska, Lubicz, Rakowicka – Cmentarz Rakowicki. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 20 minut;
• linia 71 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Mały Płaszów – Lipska, estakada nad dworcem Kraków Płaszów, Wielicka, Na Zjeździe, Starowiślna, Dietla, Monte Cassino, Kapelanka, Brożka, Zakopiańska – Borek Fałęcki. Przystanek „Starowiślna” dla linii będzie funkcjonował na ul. Dietla pomiędzy ul. Św. Sebastiana a ul. Starowiślną (w normalnym ruchu ta para przystanków jest nieużywana). Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;
• linia 72 – zastępcza linia tramwajowa kursować będzie po nowej trasie: od Salwatora do Dworca Towarowego jak obecnie, następnie tunelem, ul. Mogilską do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
• linia 73 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Stradomska, św. Gertrudy, Starowiślna, Na Zjeździe, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej – Nowy Bieżanów. Linia kursować będzie z częstotliwością co 20 minut we wszystkie dni tygodnia;
• linia 79 – zastępcza linia tramwajowa kursująca na trasie: Łagiewniki – Wadowicka, Kalwaryjska, Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślna, Franciszkańska, Zwierzyniecka, Kościuszki – Salwator. Linia kursować będzie z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne;
• linia muzealna 0 - kursy w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Kopiec Wandy zostaną zawieszone. W zmian zostanie zwiększona częstotliwość kursowania w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Cichy Kącik do około 40 minut. Do obsługi linii w każdą niedzielę i święto kierowane będą w dalszym ciągu dwa zabytkowe pociągi tramwajowe;
• linie 184 i 484 – będą kursować po swoich stałych trasach. Łączna częstotliwość kursowania linii w dni powszednie zostanie zwiększona do 15 minut przez cały dzień. Na trasie Prądnik Czerwony – Swoszowice Poczta (w kierunku Swoszowic Poczty kursy oznaczone jako linia 484) w okresie międzyszczytowym będzie realizowany co trzeci kurs (częstotliwość kursowania wyniesie 45 minut), zaś w pozostałych porach i dniach co drugi kurs - jak obecnie;
• linia 722 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Os. Podwawelskie – Bułhaka, Monte Cassino (powrót: Konopnickiej, Barska), Dietla, Grzegórzecka, al. Powstania Warszawskiego, Rondo Mogilskie (poziom „-1”), Lubicz – Lubicz. Powrót ul. Rakowicką i Lubomirskiego do Ronda Mogilskiego (przejazd po rondzie jezdniami dla ruchu ogólnego). Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: Os. Podwawelskie, Centrum Kongresowe ICE, Stradom, Starowiślna (na jezdni dla ruchu ogólnego), Hala Targowa (na jezdni dla ruchu ogólnego), Rondo Grzegórzeckie (na przystankach A+T), Rondo Mogilskie (w kierunku Lubicz na poziomie „-1”, w kierunku Os. Podwawelskiego na al. Powstania Warszawskiego po zjeździe z ronda), Lubicz (przystanek końcowy i początkowy na ul. Lubicz), Uniwersytet Ekonomiczny (na ul. Lubomirskiego, tylko w kierunku Os. Podwawelskiego). Linia kursować będzie z następującą częstotliwością: w dni powszednie w godzinach szczytu co 7,5-8 minut, poza godzinami szczytu co 15 minut, w soboty i dni świąteczne co 10 minut.
Umowę na modernizację odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice za ok. 966 mln zł PKP PLK podpisały w połowie kwietnia z wykonawcą inwestycji - konsorcjum Strabag/Krakowskie Zakłady Automatyki.
Inwestycja "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" ma poprawić komfort podróży, bezpieczeństwo oraz dostępność do kolei. Nowe węzły przesiadkowe zwiększą integrację kolei z komunikacją miejską. Z kolei, budowa dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń kolejowych, dalekobieżnych i w ruchu aglomeracyjnym.
W ramach inwestycji przebudowanych zostanie osiem przystanków oraz stacji. Wybudowane zostaną dwa nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Na peronach zostanie uruchomiony nowoczesny system informacji.
Powstaną dwa dwustumetrowe mosty na Wiśle. Zmodernizowanych zostanie prawie 20 km linii, przebudowanych 55 km sieci trakcyjnej i 200 rozjazdów. Dwa nowoczesne lokalne centra sterowania będą odpowiadały za sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem pociągów. Roboty obejmą 56 obiektów inżynieryjnych. Wybudowane zostaną 22 nowe obiekty: wiadukty, przepusty, przejścia podziemne, estakady i kładki dla pieszych.
Od ul. Kopernika do ul. Miodowej w miejsce obecnego nasypu wybudowana zostanie 850-metrowa estakada. Obiekt nie tylko uwolni nową przestrzeń w centrum miasta, ale przyczyni się także do usprawnienia ruchu. Całkowicie przebudowany zostanie wiadukt na ul. Łokietka, a dzięki poszerzeniu jezdni do 6 m ruch będzie odbywał się dwukierunkowo. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni bezpieczne przejścia pod torami - oddzielony będzie ruch kołowy od rowerowego i pieszego.
Wraz z budową przystanku "Złocień" przebudowany zostanie także most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni do 5 m umożliwi ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej miasta. Będzie bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku.
Jak podaje PKP PLK, w regionie, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, realizowane są projekty na ponad 4 mld zł. Wszystkie są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Przedsięwzięcia otwierają możliwości kolei w mieście, regionie i Polsce.
Koszt projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" wynosi ok. 966 mln zł netto.
(Teresa Gut, PAP/ZIKiT/rk/ko)