Jak przekazał w piątek dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Tomasz Kosecki, pozyskany eksponat to prototyp K-01 o numerze rej. SP-8005.
- Dzięki temu eksponatowi kolekcja polskich szybowców naszego muzeum wzbogaciła się o konstrukcję klasy światowej, będącą symbolem innowacyjności i sukcesów polskiej myśli lotniczej - ocenił przedstawiciel placówki.
PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany i zbudowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu odbył się 5 września 1992 roku.
Szybowiec do rozgrywek olimpijskich
Dyrektor MLP przypomniał, że polska konstrukcja odniosła międzynarodowy sukces, a obecnie muzealny egzemplarz szybowca w 1992 roku zwyciężył w prestiżowym międzynarodowym konkursie na lotnisku w Oerlinghausen w Niemczech.
Produkcja seryjna szybowca została uruchomiona w WSK Świdnik. Obecnie na całym świecie lata ponad 300 egzemplarzy tej maszyny. 27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.
Podarunek elementem nowej wystawy
Nowo pozyskany szybowiec – zapowiedział Kosecki - zostanie zaprezentowany na powstającej obecnie wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która znajdzie się w odbudowanym hangarze nr 5 na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny. Zgodnie z planami wystawa zostanie udostępniona zwiedzającym jesienią tego roku.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.