"Są one w kolizji z planowaną Trasą Wolbromską i linią tramwajową na Górkę Narodową, a takie rozwiązanie jest absolutnie niemożliwe" - mówił Jerzy Muzyk. "To są inwestycje zaplanowane, zakontraktowane i przez miasto realizowane. Musi tu być pełna zgodność. Nie zapominając o odbiorze społecznym realizacji przebiegu niektórych linii kolejowych" - dodał wiceprezydent.
"Jak najbardziej popieramy budowę Centralnego Punktu Komunikacyjnego - podkreślał Muzyk - ale jeśli chodzi o przebieg mówimy zdecydowane "nie". Wykorzystamy wszystkie możliwe środki legislacyjne, aby do takiego rozwiązania nie dopuścić".
Dodał, że w tej chwili trudno oszacować, ilu mieszkańców i jakich dokładnie terenów dotyczyć będą konsekwencje proponowanego przebiegu linii kolejowych, bo nie są to plany o takich stopniu szczegółowości, ale gdyby były one realizowane – można spodziewać się m.in. wyburzeń budynków i ingerencji w tereny zielone w mieście. Muzyk dodał, że władze Krakowa oczekują, iż koncepcje przebiegu linii kolejowych będą jeszcze analizowane i zostaną zmienione.
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnił w czwartek przedstawicieli samorządów, którzy krytykują proponowane przez CPK trasy, że jest otwarty na rozmowy, zmianę wariantów korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach tej inwestycji. Konsultacje korytarzy linii kolejowych i drogowych trwają do 10 lutego. Do tej pory z całego kraju wpłynęło około 10 tys. uwag.
Wiceminister infrastruktury wydał oświadczenie po serii protestów dotyczących przebiegu tras. Wstępne plany zostały ujęte w tak zwanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym,które zostało niedawno przedstawione opinii publicznej. Marcin Horała zapewnił, że każdy zainteresowany będzie mógł się wypowiedzieć w tej sprawie.
Czytaj także:
Kontrowersje wokół planów nowej linii kolejowej z Krakowa do Olkusza
Samorządowcy z okolic Olkusza chcą innych wariantów linii kolejowych prowadzących do CPK
Prace przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego mają się rozpocząć w 2023 roku. Pierwszy samolot ma wystartować z CPK cztery lata później. W myśl planów, do portu będą prowadzić tory szybkiej kolei tak, by czas podróży z prawie wszystkich większych miast nie przekraczał dwóch godzin.
(Martyna Masztalerz, PAP/ek)
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.