Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Protesty nie pomogły. Zieleń przy Muzeum Lotnictwa Polskiego zostanie ogrodzona

Rozpoczęła się budowa ogrodzenia wokół nowego, muzealnego hangaru "Heksagon". Przeciwko planom Muzeum Lotnictwa Polskiego protestowali mieszkańcy, bo zieleń wokół hangaru służyła im za teren rekreacyjny od dziesięcioleci.

Muzeum Lotnictwa Polskiego, fot. Bartłomiej Bujas

Protestujący argumentują, że stawiany płot zabierze dostęp do dużego terenu zielonego, który do tej pory był otwarty dla wszystkich mieszkańców Krakowa.

Mieliśmy nadzieję do końca. Rozmawialiśmy z władzami Muzeum, z władzami województwa, ale wszystko na nic. To ogrodzenie niestety wyłączy dużą część terenu z użytkowania ogólnodostępnego

- mówi Marcin Smolski, przewodniczący rady Prądnika Czerwonego.

Krakowianie mówią Krakowianie mówią "nie" dla grodzenia terenów zielonych przy Muzeum Lotnictwa


Odpowiedź Muzeum Lotnictwa jest niezmienna od  początku sporu. Władze instytucji przekonują, że mają obowiązek chronić eksponaty, które znajdują się zarówno w hangarze, jak i kilku hektarach terenów wokół niego mają być przechowywane i prezentowane zbiory muzealne.

Aby to realizować należycie, zaplanowaliśmy wykonanie ogrodzenia, które zabezpieczy hangar oraz wszystkie eksponaty

- tłumaczy Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa.

Ogrodzenie wokół terenów należących do Muzeum ma zostać postawione do końca roku.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń, licząca ponad 2 tys. eksponatów.

Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.

Źródło: opracowanie własne
Autor:
Patryk Kubiak

Opracowanie:
Justyna Polewska-Nowicka

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (4)

A
ARcz
2024-12-04
Błonia Czyżyńskie - czyli teren znajdujący się wokół zabytkowego pasa startowego lotniska Rakowice-Czyżyny na styku trzech krakowskich dzielnic: Czyżyn, Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego - jak w soczewce pokazują gdzie ma nas, mieszkańców - władza. To tu mieszkańcy przegrali (po kolei) wszystkie etapy walki o zieloną przestrzeń. Począwszy od lokalizacji Małopolskiego Centrum Nauki COGITEON, poprzez drogę dojazdową do niego, by na końcu przegrać nawet płot. Władza wszystkich szczebli - począwszy od miasta, a skończywszy na województwie - ma ludzi w dupie. Ale krakowianie znów tego nie dostrzegają.
S
słuchacz
2024-12-03
Płot to nie dewastacja, a to że pato deweloperskie osiedla mają tylko beton i ich mieszkańcy muszą żerować na innych terenach, to raczej problem tych co mieszkają w takich przybytkach, a nie muzeum . Zgłoście się do tych co budowali te potworki
S
Sebastian
2024-12-03
Mieszkancy trzech krakowskich dzielnic na styku Błoń Czyżyńskich: Czyżyn, Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego powinni zapamiętać i nie głosować na tych szkodników!
�S
Łukasz Smoła
2024-12-03
Dewastacja zabytkowego lotniska przez PiS postępuje. Dyrektor (były polityk tego ugrupowania) ma w nosie zdrowie krakowian.

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię