Rozwój kolei jest korzystny z punktu widzenia ochrony przyrody, elektryczne pociągi są niskoemisyjne, i jest to kierunek, w którym powinniśmy zmierzać - stwierdził Andrzej Duda. Jak zauważył, w efekcie rozwoju połączeń i linii kolejowych potrzeba mniej samochodów i mniej połączeń drogowych.
"Z wielką satysfakcją przyjmuję wszystkie inwestycje kolejowe w Małopolsce. (...) To wielkie udogodnienie dla turystów i mieszkańców" - mówił prezydent. W swoim wystąpieniu wymienił np. odtworzenie połączenia kolejowego między Krakowem i Oświęcimiem czy trwającą budowę nowej linii kolejowej, potocznie zwanej Podłęże-Piekiełko. Duda wspominał także inwestycje drogowe w Małopolsce, m.in. budowę nowej Zakopianki, drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa, czy północnej obwodnicy miasta.
Cieszę się ogromnie z tych inwestycji, bo one stanowią wielkie udogodnienie, to nie tylko możliwość poruszania się dla mieszkańców, ale także udogodnienie dla turystów, wszystkich tych, którzy przybywają do Małopolski na wypoczynek
- wskazał prezydent.
Duda przypomniał, że w Małopolsce kolejowe przewozy regionalne realizuje od 2014 roku spółka Koleje Małopolskie, w całości należąca do samorządu województwa. Jak mówił, spółka zaczynała działalność od jednego połączenia między Krakowem i Wieliczką.
W tej chwili spółka działa na obszarze całej Małopolski, nie tylko obsługując linie kolejowe, ale także (…) realizuje połączenia o charakterze hybrydowym w ramach Małopolskich Linii Dojazdowych, gdzie uruchomione są autobusy, po to, żeby większej liczbie mieszkańców województwa małopolskiego umożliwić korzystanie z publicznego transportu samorządowego
- zaznaczył Duda.
Jak podkreślił, zapotrzebowanie na połączenia kolejowe w Małopolsce cały czas wzrasta.
Prezydent po zwiedzaniu Punktu Techniczno-Eksploatacyjnego Kolei Małopolskich ocenił, że jest to „nowoczesny obiekt serwisowy, jedyny tego typu nie tylko w Małopolsce, ale i na południu kraju”.
Zaplecze serwisowe dla samorządowych Kolei Małopolskich zostało otwarte w styczniu 2023 roku. Obiekt powstał w okolicy ul. dr. Twardego w pobliżu Dworca Kraków Główny, na terenach wydzierżawionych od PKP. Dwukondygnacyjna hala napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową o wymiarach ok. 140 m na 35 m wyposażona została w niezbędne urządzenia do kompleksowej obsługi utrzymaniowo-serwisowej pociągów regionalnych. Na miejscu wykonywane są m.in. naprawy bieżące i te związane z awariami taboru, a także okresowym ich przeglądem. Powstała też myjnia.
Zaplecze techniczne obsługuje pociągi kupione przez samorząd województwa, które wykorzystywane są do realizacji połączeń regionalnych zarówno przez Koleje Małopolskie, jak i Polregio. Inwestycja o całkowitej wartości blisko 92,4 mln zł brutto uzyskała prawie 70 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Pozostałe pieniądze pochodziły z budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie.
Spółka Koleje Małopolskie jest podmiotem, w którym 100 proc. udziałów posiada samorząd województwa małopolskiego. Każdego dnia pociągi tego przewoźnika obsługują 190 kursów z wykorzystaniem floty 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wyprodukowanych przez nowosądecki Newag i bydgoską Pesę. W 2024 r. spółka przewiozła rekordowe ponad 17,6 mln pasażerów, z czego ponad 13,6 mln koleją, a 4 mln na autobusami w ramach Małopolskich Linii Dowozowych.