Początkowo pętla w Mistrzejowicach miała być oddana po przebudowie z końcem wakacji, potem była mowa o początku października i początku listopada. W końcu padła konkretna data - miniona sobota - ale pojawiły się komplikacje w trakcie testów nowej trakcji.
„W związku z tym, próbny przejazd tramwajów oraz powrót regularnego kursowania linii do tej pętli zostanie przesunięty. Początkowo planowano wznowienie ruchu od soboty, jednak według najnowszych informacji, linie tramwajowe będą mogły obsługiwać pętlę Mistrzejowice dopiero od poniedziałku” - zapowiedział w ubiegłym tygodniu Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa .
Warunkiem było skuteczne przeprowadzenie odbiorów technicznych trakcji w weekend - i ta misja się powiodła - poinformował w niedzielę Radio Kraków rzecznik wykonawcy inwestycji.
Zgodnie z deklaracją wykonawcy inwestycji, początkowo tramwaje będą kursowały do przedostatniego przystanku przed pętlą, a na samej pętli, gdzie trwają ostatnie prace, będą zawracały w ramach przejazdów technicznych. Linia numer 14 z pasażerami dojeżdża tylko do Miśnieńskiej. Na pętlę wjeżdża pusta i pusta z niej wyjeżdża. W dni robocze ma kursować co piętnaście, a w weekendy co 20 minut.
Tu powstaje linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
Zakończenie budowy całej nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju prowadzącej do Mistrzejowic planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r. Do tej pory wykonawca m.in. ukończył prace nad kondygnacją poziomu -1 pod rondem Polsadu, a obecnie wydobywana jest ziemia z przestrzeni poziomu -2.
Nowa linia tramwajowa o długości 4,5 km stworzy alternatywny dojazd do Nowej Huty i znacząco poprawi obsługę komunikacyjną Mistrzejowic, skracając czas przejazdu do centrum miasta o 12 minut.
Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu.
Władze miasta szacują, że linia będzie obsługiwała do 2,7 tys. pasażerów na godzinę.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic trwa od lipca zeszłego roku. Inwestycja jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację tej linii z konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu.
Cena inwestycji – ponad 1,92 mld zł – obejmuje pełną usługę: zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez partnera prywatnego przez 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.