Łączny koszt inwestycji w Krzyszkowicach to 34 mln zł. Zgodnie z podpisanym trójstronnym porozumieniem większość kosztów poniesie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a finansowo dołożą się do niej także starostwo powiatowe w Myślenicach - kwotą 2 mln zł oraz gmina Myślenice – 500 tys. zł.
Starosta powiatu myślenickiego Józef Tomal podkreślił, że porozumienie jest konkretnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na Zakopiance. „Po raz pierwszy powiat dofinansuje nie swoją inwestycję, ale rządową” - wskazał.
Obecnie skrzyżowania dk7 z drogą powiatową oraz drogą gminną zlokalizowane są na jednym poziomie. W jego obrębie znajdują się drogi zbiorczo-rozprowadzające oraz przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, które przy obecnym poziomie natężenia ruchu nie gwarantuje bezpieczeństwa pieszym. Według pomiaru ruchu z 2015 r. natężenie ruchu na tym odcinku wynosiło blisko 30,4 tys. pojazdów na dobę i miało tendencję wzrostową.
Zgodnie z planami istniejący układ komunikacyjny zostanie rozbudowany poprzez m.in. budowę odcinków dróg samorządowych w nowym śladzie, likwidację pasa do skrętu w lewo z drogi krajowej na drogę powiatową, zamknięcie pasa środkowego rozdzielającego dwie jezdnie dk7 oraz likwidację przejścia dla pieszych przez dk7.
W przygotowanej koncepcji zaprojektowano nowe połączenie drogi powiatowej i drogi gminnej z Zakopianką, obsługujące tylko relacje skrętu w prawo, dodatkowo wyposażone w pasy wyłączania i włączania do dk7. Drogę powiatową w skorygowanym przebiegu planuje się prowadzić w murach oporowych zmiennej wysokości, a na odcinku pod dk7 w tunelu, w którym powstanie także chodnik dla pieszych.
Obecnie krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla bezkolizyjnego węzła drogowego w Krzyszkowicach. Wpłynęło w nim sześć ofert.
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie musiał przygotować: kompleksową dokumentację projektową, uzyskać niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje administracyjne, ze zgodą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) włącznie. Jego zadaniem będzie także m.in. sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją przedsięwzięcia w czasie prowadzenia robót budowlanych.
Zgodnie z planami prace przygotowawcze potrwają do 2023 roku, a roboty budowlane będą realizowane w latach 2023–2024.
W styczniu tego roku mieszkańcy Krzyszkowic protestowali, blokując Zakopiankę, aby wymóc na zarządcy dróg przebudowę niebezpiecznego skrzyżowania w ich wsi. Według nich Krzyszkowice to jedna z niewielu miejscowości na dwupasmowym odcinku tej trasy między Krakowem i Myślenicami, gdzie przechodzi się przez przejście dla pieszych pozbawione sygnalizacji świetlnej.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
PAP/ko