Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Porzucone w Bieżanowie "Edyty" wracają na tory. Jest decyzja PKP

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2017.10.13 10:59 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:00 )
Pociągi ED-74 wrócą na tory. Decyzję w tej sprawie podjął zarząd PKP Intercity. Tak zwane "Edyty" są we flocie spółki od 9 lat. Teraz czeka je modernizacja. Zostaną wymienione w nich siedzenia oraz zamontowane: bezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i pasażerów z rowerami. Wiadomo, już na jakich trasach będą jeździć pociągi. Popularne Edyty pojadą m.in. trasą relacji Kraków - Lublin przez Kielce i Radom.

źródło: Centrum Zrównoważonego Transportu / www.czt.org.pl

"Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz chcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie na niekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadto kursowanie ezt kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składów wagonowych" – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. 

mat. prasowe PKP

 

O sprawie informowaliśmy w Radiu Kraków już w maju 2016 roku. PKP Intercity przejęło 14 pociągów ED74 od Przewozów Regionalnych kilka lat temu. Połowa z nich została odstawiona na bocznice m.in. w Bieżanowie. Zdaniem spółki PKP Intercity wagony nie spełniały już standardów, jakich oczekują pasażerowie kolei. Składy planowano zmodernizować, ale w końcu do tego nie doszło. Tymczasem "Edytami" intensywnie zaczęli się interesować miejscowi grafficiarze.

Opuszczone składy na bocznicy kolejowej w Bieżanowie stały się zarzewiem konfliktu między Centrum Zrównoważonego Transportu a Spółką PKP Intercity. Centrum złożyło doniesienie do prokuratury na jednego z byłych prezesów spółki w związku z podejrzeniem, że unijne pieniądze zostały niepotrzebnie wydane, a wagony trzeba wypożyczać nawet z zagranicy.

Pociągi zostały w końcu wystawione na sprzedaż. Kupnem zainteresowały się Koleje Małopolskie. Oferta została jednak odrzucona przez PKP Intercity. 

"Edyty" kupione zostały przez Przewozy Regionalne 11 lat temu. To bezprzedziałowe, klimatyzowane składy, które są w stanie się rozpędzić do 160 kilometrów na godzinę.

 

 

(RK, Rynek Kolejowy.pl/ew)

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię