Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic jest od dawna bardzo wyczekiwanym przez mieszkańców przedsięwzięciem. Linia ta w wersji pierwotnej miała przebiegać po najkrótszej odległości z centrum przez Rakowice i ulicę Radomską. Niestety nieodpowiedzialne decyzje władz urbanistycznych spowodowały zabudowanie tego najdogodniejszego i najszybszego korytarza połączenia odległego osiedla z centrum miasta – czytamy w liście.

PKE zwraca uwagę, że: „linia z Mistrzejowic ma za zadanie przejąć nadmierny ruch samochodowy jaki od strony Mistrzejowic kieruje się do centrum miasta. Nie ma więc żadnego uzasadnienia poszerzanie przestrzeni dla samochodu a wręcz przeciwnie należy tę przestrzeń ograniczyć do jednego pasa ruchu w każdym kierunku.

Poważne zastrzeżenia budzi także wycinka drzew na ulicy Meissnera i zastąpienie ich ekranami oraz zbyt duża liczba przystanków.

Budowa linii trmwajowej łączącej Meissnera z Mistrzejowicami rozpocznie się w tym roku

Stanowisko PKE:

Prof. Jacek Majchrowski

Prezydent Miasta Krakowa

Szanowny Panie Prezydencie!

       Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic jest od dawna bardzo wyczekiwanym przez mieszkańców przedsięwzięciem. Linia ta w wersji pierwotnej miała przebiegać po najkrótszej odległości z centrum przez Rakowice i ulicę Radomską. Niestety nieodpowiedzialne decyzje władz urbanistycznych spowodowały zabudowanie tego najdogodniejszego i najszybszego korytarza połączenia odległego osiedla z centrum miasta. Obecnie planowany przez ulicę Meissnera z racji obwodowego charakteru nie będzie najdogodniejszym i najszybszym powiązaniem z centrum. Niemniej ważnym jest powstanie nowej linii tramwajowej spinającej w przyszłości także linię w Al. Pokoju. Linia z Mistrzejowic ma za zadanie przejąć nadmierny ruch samochodowy jaki od strony Mistrzejowic kieruje się do centrum miasta. Nie ma więc żadnego uzasadnienia poszerzanie przestrzeni dla samochodu a wręcz przeciwnie należy tą przestrzeń ograniczyć do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Taki sposób organizacji ruchu już częściowo występuje na ulicy Meissnera i należy go bezwzględnie utrzymać. Zapowiadana wycinka drzew na ulicy Meissnera i zastąpienie ich ekranami jest nie do przyjęcia. Ekrany przeciwhałasowe dobrze sprawdzają się przy drogach zamiejskich gdzie występuje niska zabudowa ale w obszarach miejskich przy wysokiej zabudowie, bo aż 10-piętrowej nie zdają egzaminu. Ekrany akustyczne nie będą chroniły przed hałasem wyższych kondygnacji budynków mieszkalnych. W miastach przy wysokiej zabudowie należy raczej stosować inne metody i środki ochrony przed hałasem, m.in. dźwiękochłonną stolarkę okienną.  Niestety są już w Krakowie takie rozwiązania, gdzie po zamontowaniu ekranów w pomieszczeniach dolnych kondygnacji następuje ograniczona wymiana powietrza oraz pomieszczenia wymagają dodatkowego doświetlenia. Zastosowanie wysokich ekranów akustycznych w takich przypadkach jest rozwiązaniem dyskryminującym. Przy ograniczeniach ruchu samochodowego jakiego należy oczekiwać po wybudowaniu linii tramwajowej może wystąpić sytuacja, gdzie nie będzie potrzeby stosowania specjalnych urządzeń ochronnych. Wykonanie analizy po realizacyjnej (zapewne obowiązkowej) oraz pozostawienie rezerwy terenu umożliwi w razie potrzeby zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych lub dodatkowego pasa zieleni. Sam nowoczesny tramwaj i wyciszone zielone torowisko prawdopodobnie nie spowodują przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu. Odnośnie samej linii tramwajowej należy zadbać o zapewnienie wysokiej prędkości komunikacyjnej a temu nie służy zaproponowana zbyt duża liczba przystanków. Jak wynika z analiz zaprezentowanych na konferencji1 przy lokalizacji przystanków co 600 m na wydzielonym torowisku, bez przejść dla pieszych między przystankami powinna być dopuszczona prędkość 70 km/h. Budując linię tramwajową do Mistrzejowic należy zadbać o autentyczny priorytet tramwaju na wszystkich skrzyżowaniach i możliwość przejazdu tych skrzyżowań bez zatrzymania. Wyjątkiem gdzie tramwaj będzie się musiał niekiedy zatrzymać może być jedynie rozjazd na skrzyżowaniu z ul.Jana Pawła II. Niezwykle ważnym jest zapewnienie dogodnych warunków dla ruchu pieszego i rowerowego.

Z wyrazami szacunku