Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Północna obwodnica Krakowa jednak z opóźnieniem? Według wykonawcy to nie jego wina

  • Patryk Kubiak
  • date_range Czwartek, 2024.07.18 07:27 ( Edytowany Czwartek, 2024.07.18 09:58 )
Wykonawca robót na północnej obwodnicy Krakowa zawnioskował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przesunięcie terminu oddania inwestycji. Pierwotnie północna obwodnica miała być gotowa w październiku. Jak wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA, jej otwarcie nadal planowane jest na jesień.

fot. GDDKiA

Posłuchaj co mówi Kacper Michna z oddziału GDDKiA w Krakowie

- To nie jest duże przedłużenie. Analizujemy te roszczenia. One dotyczą między innymi większego zakresu prac archeologicznych, prowadzonych na początku kontraktu. To nie są kwestie z ostatnich kilku miesięcy, ale jeszcze sprzed kilku lat. Badamy, czy te roszczenia są zasadne - mówi Michna.

Jednocześnie GDDKiA zapewnia, że w tym momencie oczekują otwarcia północnej obwodnicy Krakowa zgodnie z planem.

Szerokich dróg życzą Części IVECO Daily

Budowana Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.

Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.

Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Biegnie ona nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Faktycznie ten obiekt składa się z dwóch estakad, o długości 569 m i 565 m. Długości obu konstrukcji są różne, bo są one poprowadzone w łuku. Dlatego obiekt południowy, będący „wewnętrznym” łukiem, jest o niespełna 4 metry krótszy. Jezdnia estakady będzie przebiegać w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu.  

Kontraktowy termin oddania tej inwestycji do użytku to wrzesień 2024 roku. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Patryk Kubiak

Opracowanie:
Krzysztof Orski

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (1)

PZS
Pali ze Slowacji
2024-09-01
o fajne

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię