Przejechaliśmy, sprawdziliśmy, ostrzegamy. Na co muszą uważać kierowcy?
Otwarcie POK i S7 do Widomej niestety wiąże się z kilkoma potencjalnymi pułapkami dla kierowców. Głównym ich powodem jest węzeł Mistrzejowice, a właściwie jego brak - przymus wprowadzenia zmian w projekcie opóźni zakończenie budowy węzła o 1,5 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać węzeł Mistrzejowice w połowie 2026. Co to oznacza dla kierowców?
1. Po pierwsze - przejazd z Północnej Obwodnicy Krakowa na S7 w kierunku Widomej będzie prowadził tymczasowym łącznikiem, który znajduje się w rejonie budowanego węzła Mistrzejowice. W tym miejscu - na odcinku około kilometra - droga zwęża się z trzech pasów do jednego. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 40 km/h. Kierowcy spodziewają się dużych korków.
2. Po drugie - jedynym węzłem na POK, który pozwoli kierowcom jadącym od węzła Modlnica dotrzeć do Nowej Huty, będzie węzeł Batowice. Na tym węźle trzeba będzie zjechać z obwodnicy i przejechać lokalnymi ulicami w Mistrzejowicach (Piasta Kołodzieja, Mikołajczyka, Obrońców Krzyża) na wschód miasta. Jeśli ktoś - jadąc od węzła Modlnica - ominie węzeł Batowice, POK poprowadzi go bezpośrednio na tymczasową łącznicę na S7. A że węzeł Raciborowice będzie dostępny tylko częściowo, a węzeł Łuczyce będzie całkowicie zamknięty aż do połowy przyszłego roku, pierwszą możliwością zjazdu z S7 będzie węzeł w Widomej. Drogowcy apelują do kierowców o zwracanie uwagi na znaki.
3. Po trzecie - wspomniane już węzły Raciborowice i Łuczyce na S7 Kraków-Widoma. Węzeł w Raciborowicach będzie dostępny dla kierowców tylko w dwóch relacjach. Zjazd z S7 na drogi lokalne będzie możliwy tylko w przypadku jazdy z Warszawy w kierunku Krakowa. Z kolei wjazd z dróg lokalnych na S7 - tylko w przypadku jazdy w kierunku Warszawy.
Na węźle Raciborowice NIE BĘDZIE MOŻLIWOŚCI zjazdu z S7 na drogi lokalne, jeśli ktoś pojedzie od strony Krakowa w kierunku Warszawy. Nie będzie także opcji wjazdu z dróg lokalnych na S7 w kierunku Krakowa.
Węzeł Łuczyce z kolei będzie całkowicie zamknięty do połowy przyszłego roku. Wciąż trwają tam prace budowlane.
4. Po czwarte - ograniczenia prędkości. S7 do Widomej zostanie otwarta na zasadzie przejezdności. W związku z tym ograniczenie prędkości na tej trasie będzie wynosić 80 km/h. Wyjątkiem jest rejon estakady nad ulicą Gustawa Morcinka - tam maksymalna prędkość wyniesie 60 km/h. Z kolei na łączniku między S52 i S7 kierowcy pojadą 40 km/h.
Nowe możliwości przejazdu po otwarciu S52 i S7
Dwa nowe odcinki dróg ekspresowych pozwolą kierowcom sprawniej ominąć Kraków i skrócić czas przejazdu w niektórych relacjach. Są jednak takie trasy, które niestety wciąż będą wymagać kluczenia lokalnymi drogami. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.
1. Z Warszawy do Zakopanego
W tym przypadku najszybszą opcją jest okrążenie Krakowa od strony zachodniej, pomimo że wiąże się z nadłożeniem drogi. Jadąc od strony Warszawy trasą S7, dojeżdżamy do łącznika z Północną Obwodnicą Krakowa i zjeżdżamy na POK. Kierujemy się na zachód w kierunku autostrady A4, wjeżdżamy na A4 w kierunku Rzeszowa i dojeżdżamy do węzła Zakopiańskiego. Tam zjeżdżamy bezpośrednio z autostrady na Zakopiankę. Alternatywą jest zjazd z węzła Batowice na nowohuckie ulice i przejazd wschodnią obwodnicą do Zakopianki, ale ta droga - pomimo że krótsza - zajmie zdecydowanie więcej czasu. Drogowcy zalecają okrążenie Krakowa od zachodu.
2. Z Katowic do Warszawy
W tym przypadku droga jest prosta i nie wymaga kluczenia po lokalnych ulicach. Jadąc od strony Katowic autostradą A4, za punktem poboru opłat w Balicach kierujemy się na S52 i DK94 w kierunku Modlnicy. Tam na węźle Modlnica wjeżdżamy na północną obwodnicę, którą jedziemy aż do okolic budowanego węzła w Mistrzejowicach. Tam droga sama poprowadzi na S7 w kierunku Warszawy, skąd bez przeszkód jedziemy drogą ekspresową aż do stolicy kraju.
3. Z Warszawy do Tarnowa/Rzeszowa
Tutaj niestety tez musimy liczyć się z przejazdem przez lokalne nowohuckie drogi. Jadąc od Warszawy trasą S7, dojeżdżamy do łącznika z Północną Obwodnicą Krakowa i zjeżdżamy z POK na węźle Batowice. Nowohuckimi ulicami (np. Piasta Kołodzieja, Obrońców Krzyża, aleją Solidarności, Ujastek Mogilski) docieramy do istniejącego odcinka S7 i ekspresówką dojeżdżamy do węzła Kraków Bieżanów. Tam zjeżdżamy z S7 na A4 i autostradą jedziemy na wschód.
Co z bezpieczeństwem?
Nowoczesna i bezpieczna autostrada to bezpieczne, zaawansowane technologicznie rozwiązania. Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie dwóch rodzajów nawierzchni. Są tu odcinki asfaltowe i betonowe. Te drugie spotkamy w rejonie tuneli. Współczesny beton stosowany na drogach jest odporny na większe ciężary i w inny sposób odprowadza wodę z jezdni. Jest też mniej podatny na koleinowanie, czyli tworzenie się wyżłobień w jezdni w czasie upałów. I, co równie ważne, te nawierzchnie produkowane są z polskiego cementu.
Dla bezpieczeństwa podróżnych przy drodze zainstalowano nowoczesne bariery ochronne, które mogą wytrzymać uderzenie z duża prędkością. No i również bardzo ważne są osłony przeciw olśnieniowe, montowane na barierach rozdzielających w taki sposób, że zasłaniają blask świateł aut jadących z przeciwka. To szczególnie istotne w czasie deszczu.
Niezwykle ważnym dla bezpieczeństwa jest system gaśniczy w tunelu w Zielonkach. Zraszacze umieszczone pod sufitem są bardzo wydajne i zanim przyjedzie straż pożarna, są w stanie zatrzymać pożar.
Domknięcie IV obwodnicy dopiero w połowie 2026 roku
Oddanie do użytku drogi ekspresowej S52 nie pozwoli jeszcze na pełne domknięcie obwodnicy Krakowa. W budowie wciąż pozostaje ostatni odcinek trasy S7, który docelowo połączy ulicę Ujastek Mogilski w Nowej Hucie z węzłem Mistrzejowice. Trwają prace przy węzłach Nowa Huta (okolice Kombinatu), Grębałów (rejon ulic Darwina, Kocmyrzowskiej i Łowińskiego) oraz Mistrzejowice (tereny przy Zalewie Zesławice).
Ze względu na przymus przeprojektowania tego ostatniego węzła oddanie nowohuckiego odcinka S7 do użytku opóźni się o 1,5 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że węzeł Mistrzejowice oraz ostatni brakujący odcinek S7 w Nowej Hucie zostaną udostępnione kierowcom w połowie 2026 roku. Wtedy domknie się tzw. ring krakowski - miasto zyska pełną obwodnicę, w której skład będą wchodzić: od południa i częściowo od zachodu autostrada A4, od wschodu droga ekspresowa S7, od północy i częściowo od zachodu droga ekspresowa S52 (Północna Obwodnica Krakowa) oraz fragment DK94.