Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Północna obwodnica Krakowa i S7 do Widomej jeszcze nieotwarte, a już wszyscy narzekają. Sprawdziliśmy, czy mają rację

  • Ola Sobczak
  • date_range Wczoraj 21:33 ( Edytowany Wczoraj 21:47 )
Wielkimi krokami zbliża się otwarcie dwóch długo wyczekiwanych w Małopolsce tras. W poniedziałek kierowcy po raz pierwszy przejadą Północną Obwodnicą Krakowa (POK/S52) oraz drogą ekspresową S7 z północy miasta do Widomej. Dzięki tym dwóm odcinkom sytuacja komunikacyjna w aglomeracji krakowskiej ma znacząco się poprawić, ale nie brakuje krytycznych głosów. Są obawy, że niedokończony ring IV obwodnicy spowoduje armagedon w Nowej Hucie. Dziennikarze Radia Kraków przetestowali już nowe trasy, żeby sprawdzić, czy taki scenariusz jest realny.

Północna obwodnica Krakowa, fot. Jan Graczyński

Marcin Koczyba przed otwarciem przejechał ten odcinek wraz rzenikiem GDDKiA w Krakowie - Kacprem Michną

Przejechaliśmy, sprawdziliśmy, ostrzegamy. Na co muszą uważać kierowcy?


Otwarcie POK i S7 do Widomej niestety wiąże się z kilkoma potencjalnymi pułapkami dla kierowców. Głównym ich powodem jest węzeł Mistrzejowice, a właściwie jego brak - przymus wprowadzenia zmian w projekcie opóźni zakończenie budowy węzła o 1,5 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać węzeł Mistrzejowice w połowie 2026. Co to oznacza dla kierowców?

1. Po pierwsze - przejazd z Północnej Obwodnicy Krakowa na S7 w kierunku Widomej będzie prowadził tymczasowym łącznikiem, który znajduje się w rejonie budowanego węzła Mistrzejowice. W tym miejscu - na odcinku około kilometra - droga zwęża się z trzech pasów do jednego. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 40 km/h. Kierowcy spodziewają się dużych korków.

2. Po drugie - jedynym węzłem na POK, który pozwoli kierowcom jadącym od węzła Modlnica dotrzeć do Nowej Huty, będzie węzeł Batowice. Na tym węźle trzeba będzie zjechać z obwodnicy i przejechać lokalnymi ulicami w Mistrzejowicach (Piasta Kołodzieja, Mikołajczyka, Obrońców Krzyża) na wschód miasta. Jeśli ktoś - jadąc od węzła Modlnica - ominie węzeł Batowice, POK poprowadzi go bezpośrednio na tymczasową łącznicę na S7. A że węzeł Raciborowice będzie dostępny tylko częściowo, a węzeł Łuczyce będzie całkowicie zamknięty aż do połowy przyszłego roku, pierwszą możliwością zjazdu z S7 będzie węzeł w Widomej. Drogowcy apelują do kierowców o zwracanie uwagi na znaki.

3. Po trzecie - wspomniane już węzły Raciborowice i Łuczyce na S7 Kraków-Widoma. Węzeł w Raciborowicach będzie dostępny dla kierowców tylko w dwóch relacjach. Zjazd z S7 na drogi lokalne będzie możliwy tylko w przypadku jazdy z Warszawy w kierunku Krakowa. Z kolei wjazd z dróg lokalnych na S7 - tylko w przypadku jazdy w kierunku Warszawy.
Na węźle Raciborowice NIE BĘDZIE MOŻLIWOŚCI zjazdu z S7 na drogi lokalne, jeśli ktoś pojedzie od strony Krakowa w kierunku Warszawy. Nie będzie także opcji wjazdu z dróg lokalnych na S7 w kierunku Krakowa.
Węzeł Łuczyce z kolei będzie całkowicie zamknięty do połowy przyszłego roku. Wciąż trwają tam prace budowlane.

4. Po czwarte - ograniczenia prędkości. S7 do Widomej zostanie otwarta na zasadzie przejezdności. W związku z tym ograniczenie prędkości na tej trasie będzie wynosić 80 km/h. Wyjątkiem jest rejon estakady nad ulicą Gustawa Morcinka - tam maksymalna prędkość wyniesie 60 km/h. Z kolei na łączniku między S52 i S7 kierowcy pojadą 40 km/h.



Nowe możliwości przejazdu po otwarciu S52 i S7


Dwa nowe odcinki dróg ekspresowych pozwolą kierowcom sprawniej ominąć Kraków i skrócić czas przejazdu w niektórych relacjach. Są jednak takie trasy, które niestety wciąż będą wymagać kluczenia lokalnymi drogami. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.

1. Z Warszawy do Zakopanego
W tym przypadku najszybszą opcją jest okrążenie Krakowa od strony zachodniej, pomimo że wiąże się z nadłożeniem drogi. Jadąc od strony Warszawy trasą S7, dojeżdżamy do łącznika z Północną Obwodnicą Krakowa i zjeżdżamy na POK. Kierujemy się na zachód w kierunku autostrady A4, wjeżdżamy na A4 w kierunku Rzeszowa i dojeżdżamy do węzła Zakopiańskiego. Tam zjeżdżamy bezpośrednio z autostrady na Zakopiankę. Alternatywą jest zjazd z węzła Batowice na nowohuckie ulice i przejazd wschodnią obwodnicą do Zakopianki, ale ta droga - pomimo że krótsza - zajmie zdecydowanie więcej czasu. Drogowcy zalecają okrążenie Krakowa od zachodu.

2. Z Katowic do Warszawy
W tym przypadku droga jest prosta i nie wymaga kluczenia po lokalnych ulicach. Jadąc od strony Katowic autostradą A4, za punktem poboru opłat w Balicach kierujemy się na S52 i DK94 w kierunku Modlnicy. Tam na węźle Modlnica wjeżdżamy na północną obwodnicę, którą jedziemy aż do okolic budowanego węzła w Mistrzejowicach. Tam droga sama poprowadzi na S7 w kierunku Warszawy, skąd bez przeszkód jedziemy drogą ekspresową aż do stolicy kraju.

3. Z Warszawy do Tarnowa/Rzeszowa
Tutaj niestety tez musimy liczyć się z przejazdem przez lokalne nowohuckie drogi. Jadąc od Warszawy trasą S7, dojeżdżamy do łącznika z Północną Obwodnicą Krakowa i zjeżdżamy z POK na węźle Batowice. Nowohuckimi ulicami (np. Piasta Kołodzieja, Obrońców Krzyża, aleją Solidarności, Ujastek Mogilski) docieramy do istniejącego odcinka S7 i ekspresówką dojeżdżamy do węzła Kraków Bieżanów. Tam zjeżdżamy z S7 na A4 i autostradą jedziemy na wschód.

Co z bezpieczeństwem?

Nowoczesna i bezpieczna autostrada to bezpieczne, zaawansowane technologicznie rozwiązania. Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie dwóch rodzajów nawierzchni. Są tu odcinki asfaltowe i betonowe. Te drugie spotkamy w rejonie tuneli. Współczesny beton stosowany na drogach jest odporny na większe ciężary i w inny sposób odprowadza wodę z jezdni. Jest też mniej podatny na koleinowanie, czyli tworzenie się wyżłobień w jezdni w czasie upałów. I, co równie ważne, te nawierzchnie produkowane są z polskiego cementu.

Dla bezpieczeństwa podróżnych przy drodze zainstalowano nowoczesne bariery ochronne, które mogą wytrzymać uderzenie z duża prędkością. No i również bardzo ważne są osłony przeciw olśnieniowe, montowane na barierach rozdzielających w taki sposób, że zasłaniają blask świateł aut jadących z przeciwka. To szczególnie istotne w czasie deszczu.

Niezwykle ważnym dla bezpieczeństwa jest system gaśniczy w tunelu w Zielonkach. Zraszacze umieszczone pod sufitem są bardzo wydajne i zanim przyjedzie straż pożarna, są w stanie zatrzymać pożar.


Domknięcie IV obwodnicy dopiero w połowie 2026 roku

Oddanie do użytku drogi ekspresowej S52 nie pozwoli jeszcze na pełne domknięcie obwodnicy Krakowa. W budowie wciąż pozostaje ostatni odcinek trasy S7, który docelowo połączy ulicę Ujastek Mogilski w Nowej Hucie z węzłem Mistrzejowice. Trwają prace przy węzłach Nowa Huta (okolice Kombinatu), Grębałów (rejon ulic Darwina, Kocmyrzowskiej i Łowińskiego) oraz Mistrzejowice (tereny przy Zalewie Zesławice).

Węzeł Kraków-Mistrzejowice zakorkuje już w dniu otwarcia? GDDKiA nie wyklucza zmian w projekcie Węzeł Kraków-Mistrzejowice zakorkuje już w dniu otwarcia? GDDKiA nie wyklucza zmian w projekcie

Ze względu na przymus przeprojektowania tego ostatniego węzła oddanie nowohuckiego odcinka S7 do użytku opóźni się o 1,5 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że węzeł Mistrzejowice oraz ostatni brakujący odcinek S7 w Nowej Hucie zostaną udostępnione kierowcom w połowie 2026 roku. Wtedy domknie się tzw. ring krakowski - miasto zyska pełną obwodnicę, w której skład będą wchodzić: od południa i częściowo od zachodu autostrada A4, od wschodu droga ekspresowa S7, od północy i częściowo od zachodu droga ekspresowa S52 (Północna Obwodnica Krakowa) oraz fragment DK94.

Północna Obwodnica Krakowa (POK)



To 12,3 km drogi ekspresowej S52 z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Obwodnica rozpoczyna się na węźle Modlnica i prowadzi przez węzły Zielonki, Węgrzce i Batowice. W skład POK wchodzą dwa tunele - ten w Zielonkach ma 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstała najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. W rejonie powstającego węzła Mistrzejowice POK łączy się z drogą ekspresową S7 do Widomej. Tutaj droga zwęża się z 3 pasów do jednego i tutaj kierowcy przejadą bezpośrednio z Północnej Obwodnicy Krakowa na S7 do Widomej.
Nowa droga ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co poprawi przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.



Droga ekspresowa S7 Kraków-Widoma

To niecałe 12 kilometrów dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. S7 zaczyna się tuż powyżej budowanego węzła Mistrzejowice i prowadzi przez węzły Raciborowice i Łuczyce do istniejącego węzła w Widomej. Dzięki nowemu odcinkowi S7 po kilkudziesięciu latach oczekiwania Kraków wreszcie zyskał połączenie z Warszawą, które w całości jest drogą ekspresową. S7 do Widomej pozwoli odciążyć odcinek drogi krajowej nr 7, którą obecnie prowadzony jest zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Odetchnie również krakowska aleja 29 Listopada, która stanowi główną drogę wylotową na północ.

Źródło: Opracowanie własne
Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Jowita Gałka-Kucharska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (10)

E
Ekran
2024-12-20
I tak niedługo zaczną się protesty i blokady przez hałas, bo mądre głowy z GDDKiA usunęły ekrany, chociaż w poprzednim projekcie były...
G
Gebhr
2024-12-20
Tylko komunikacja miejska. Dla prywatnych samochodów należy stosować wszystkie możliwe ograniczenia i zakazy.
L
L
2024-12-20
Dlatego lepiej przez 29 listopada i ATW jechac
T
t193
2024-12-20
Osobną kwestią jest idiotyczny system oznaczenia kierunków na POK i na węzłach. Jadąc od Balic nie uświadczy znaków na Rzeszów czy A4 ani nawet to, że to jakaś obwodnica
S
Stach
2024-12-20
Dla gapiów -zawrotka przed łącznicą .Jest taka możliwość
M
Marianna
2024-12-20
Ale wiecie że nikt z osób odpowiedzialnych za organizację ruchu w Krakowie nigdy tego nie przeczyta?
A
Adam
2024-12-20
"4. Po czwarte - ograniczenia prędkości. S7 do Widomej zostanie otwarta na zasadzie przejezdności. W związku z tym ograniczenie prędkości na tej trasie będzie wynosić 80 km/h." - już to widzę. Ludzie raczej zobaczą tam ograniczenie do 180
M
Maciej
2024-12-20
Brak spójnej strategii drogowej, niezrozumiałe decyzje o zwężaniu ulic, brak inwestycji w bezkolizyjne wiadukty kolejowe oraz brak inwestycji zanim nastąpi problem. Obawiam się, że brakuje nam decyzyjnych profesjonalistów we wladzach miasta, a podejmowane decyzje mają charakter mocno losowy. Przykre bo płacimy za to swoim czasem, nerwami i spalonym paliwem. Huta w okolicach węzła Grebałów jest tak zablokowana, że zamiast karetek do domów, przylatuje ze szpitala śmigłowiec...
M
Marek
2024-12-20
Horror w Nowej Hucie zacznie się za 1,5 roku, gdy zostanie oddany do użytku węzeł Mistrzejowice i cały wjazd do Krakowa będzie odbywał się przez ulicę Generała Leopolda Okulickiego, która jest jednojezdniowa. Dwa lata temu na spotkaniu w sprawie S7 prezydent miasta zapewniał, że miasto posiada projekt rozbudowy ulicy o drugą jezdnię na odcinku od węzła Mistrzejowice do skrzyżowania z aleją Generała Władysława Andersa i zostanie to zrobione przed uruchomieniem ruchu na S7. I co? I ....
M
Mieszkaniec
2024-12-20
Ulice w N. Hucie zwezone do jednopasmowych z wysepkami i jazda slalomem. Z pewnością jeszcze bardziej się zakorkuja. Dodatkowo zamiast czynnego drugiego pasa parkingi albo buspasy dla jeżdżących co 20 minut autobusów. Rządzą chorzy ludzie.

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię