„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z wykonawcą zadeklarowała, że ruch zostanie udrożniony jeszcze przed Świętami. Dokładna data padnie w najbliższych dniach. Natomiast ostatni odcinek drogi S7 od Widomej do Krakowa zostanie oddany najprawdopodobniej 23 grudnia - mówił minister Dariusz Klimczak.

To nie oznacza końca budowy obwodnicy i S7. Wciąż będą wykonywane prace wykończeniowe przez drogowców, ale już z udziałem ruchu samochodów. Otwarcie drogi S7 jak i północnej obwodnicy ma usprawnić i udrożnić ruch w stolicy Małopolski.

Budowana północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.

Na trasie obwodnicy zaplanowano trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach tego zadania powstaje także 33 km dróg lokalnych, które poprawią komunikację między poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Kontrakt na zadanie jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm - tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, została podpisana w listopadzie 2018 r.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

S7 z Widomej do Nowej Huty oddany w przyszłym roku

Z kolei fragment S7 z Widomej do Nowej Huty jest ostatnim budowanym odcinkiem tej drogi ekspresowej na północ do Krakowa na terenie województwa małopolskiego. Składa się z dwóch różniących się od siebie odcinków - pierwszy z nich to tzw. odcinek pozamiejski łączący Widomą z węzłem Mistrzejowice o długości 11,2 km. Po udostępnieniu do ruchu zostanie połączony z POKtymczasowym zjazdem.

Od węzła Mistrzejowice trasa S7 biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 7,1 km miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Według drogowców jest to skomplikowany fragment pod względem inżynieryjnym, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).

Realizacja tego odcinka jest opóźniona, ponieważ już w trakcie budowy nastąpiła konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice. GDDKiA zakłada, że zostanie on zrealizowany w 2025 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł.