Jak zaznaczył we wtorek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, podpisanie umowy z dostawcą autobusów wodorowych marki NesoBus jest jeszcze uzależnione od wyników tzw. kontroli uprzedniej w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnym wynikiem, będzie można podpisać umowę. Od tego momentu producent będzie miał 12 miesięcy na realizację kontraktu.
Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością. W pojazdach zostanie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Wybrane autobusy dysponują zasięgiem nawet do 450 km na jednym tankowaniu, a cena jednego pojazdu to ponad 2,9 mln zł.
Krakowskie MPK – zaznaczył rzecznik - uzyskało już 100-procentowe dofinansowanie tej inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Zakup nowych autobusów wodorowych został poprzedzony trwającymi prawie trzy lata testami. W tym okresie krakowski przewoźnik eksploatował pojazdy pięciu marek: Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan i NesoBus. Tankowanie wodoru w stacji autobusowej Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą taką stacją tego koncernu.