W poniedziałek przedstawiciele obu stron podpisali list intencyjny w sprawie realizacji inwestycji. Jak podkreślił podczas briefingu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, porozumienie między PLK i władzami miasta jest dowodem na to, że spółka kolejowa jest nie tylko zarządcą infrastruktury, ale też inwestorem otwartym na sprawy i postulaty samorządów.

„Realizujemy inwestycje dla mieszkańców. Liczy się przede wszystkim pasażer, walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz wszelkie cenne inicjatywy zgłaszane przez partnerów, także te związane z ochroną środowiska” - zaznaczył minister.

Według niego budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym w Krakowie jest przykładem na to, że duże inwestycje na kolei łączą nie tylko regiony, ale także przyczyniają się do poprawy komunikacji w miastach.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że nowa kładka powinna być gotowa w 2021 roku, wraz z zakończeniem całości inwestycji realizowanych na linii średnicowej. Zgodnie z zapisami listu intencyjnego projekt przeprawy będzie finansowany ze środków samorządowych, dlatego radni w najbliższych dniach powinni przegłosować zarezerwowanie w budżecie miasta środków na ten cel.

Nowa kładka ma powstać przy zachodnim moście kolejowym, od strony mostu drogowego Powstańców Śląskich. Obiekt będzie łączył Zabłocie (ul. Zabłocie) z Kazimierzem (ul. Podgórską). Na przylegającej do mostu kładce znajdzie się miejsce na chodnik i drogę rowerową. Obiekt będzie oświetlony. Po obu stronach kładki, przy wejściach, zamontowane zostaną windy, które osobom o ograniczonej możliwości poruszania się umożliwią dostęp do obiektu. Zapewniona będzie dogodna komunikacja na przystanek Kraków Zabłocie. Rowerzyści będą wjeżdżać na przeprawę najazdami zlokalizowanymi przy nasypach kolejowych.

Będzie to druga kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Krakowie. Pierwsza - kładka o. Bernatka, łącząca Kazimierz z Podgórzem - została otwarta w 2010 r. Przeprawa przyczyniła się do ożywienia turystycznego tzw. starego Podgórza.

Budowa trzech nowych mostów kolejowych i kładki na Wiśle jest elementem modernizacji linii średnicowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace są obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

W ramach inwestycji powstają także nowe, 850-metrowe estakady w miejsce usuniętego nasypu ziemnego, biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na których znajdą się dodatkowe dwie pary torów, a także stacje kolejowe.

W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w 2021 r.

Krakowscy radni o dyskusyjnych inwestycjach kolejowych

 

Dominika Kossakowska/PAP/bp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.