Jak poinformował w piątek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, nowe wiadukty drogowe planowane są w Jaworznie (Ciężkowice), Młoszowej, Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Dodatkowo uwzględniono budowę dwóch przejść podziemnych – w Rudawie i przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik.

Obiekty te – wskazał przedstawiciel PLK - zwiększą bezpieczeństwo kierowców i pasażerów pociągów oraz komfort mieszkańców. Zastąpią one sześć obecnie funkcjonujących przejazdów kolejowo-drogowych na trasie z Krakowa w kierunku Katowic.

Część kosztów inwestycji współfinansują lokalne samorządy. Projekt został podzielony na zadania. Wykonawcy mogą zgłosić wykonanie wszystkich obiektów lub tylko wybrane.

Jak przypomniał Hamarnik, do tej pory w ramach modernizacji linii kolejowej E30 zarządca infrastruktury kolejowej zbudował 10 nowych wiaduktów oraz przebudował już eksploatowane. Ostatnim, oddanym w grudniu do użytku obiektem był wiadukt na ul. Słowackiego w Trzebini. Kierowcy korzystają też z obiektów w Jaworznie, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach, Krakowie.

W sumie wykonawcy przebudowali lub wykonali od podstaw 53 obiekty inżynierskie, w tym 20 mostów.

W ramach projektu zmodernizowano również pięć stacji kolejowych i sześć przystanków oraz wybudowano nowy przystanek Kraków Bronowice. Dzięki wymianie torów i trakcji pociągi pasażerskie po przebudowanych torach od grudnia kursują z prędkością 120 km/h, a docelowo zostanie ona podniesiona do 160 km/h.

Skróciło to czas podróży na trasie z Krakowa do Katowic - najszybszymi pociągami można pokonać ten dystans w mniej niż godzinę.

Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków dofinansowana jest ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Całkowita wartość inwestycji to ponad 2 mld zł.

 

PAP/bp