fot: G. Krzywak
fot: G. Krzywak
Trasa alternatywna jest wąska i obowiązuje na niej ruch wahadłowy i to właśnie on jest powodem zdenerwowania kierowców. Jak podkreślają - zielone światło dla samochodów jadących od ulicy Balickiej, pali się bardzo długo, mimo tego, że nie ma od tej strony dużego ruchu. Z kolei zielone światło dla samochodów jadących od strony ulicy Radzikowskiego, które stały dziś w ogromnym korku, pali się tak krótko, że przejeżdża zaledwie kilka samochodów.
"To, że sygnalizacja u góry przepuszcza kilka samochodów wynika z tego, że na dole, przed skrzyżowaniem z ul. Balicką, kieszeń dwukierunkowa - od starego wiaduktu do ul. Balickiej - to dokładnie tyle samo samochodów, ile przepuszcza u góry sygnalizacja. W związku z czym samo wyłączenie sygnalizacji na górze nie zadziałałoby, bo dolny odcinek nie przyjmie większej liczby pojazdów" - wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
- Zdajemy sobie sprawę, że Zielony Most z ruchem wahadłowym to problematyczny objazd, ale to jedyna alternatywa. Trzeba zacisnąć zęby i przetrzymać jeszcze kilka dni - dodaje Łukasz Franek.
Wykonawca prac - PKP PLK - zapowiedział, że ulica Armii Krajowej będzie zamknięta do końca tygodnia. W czasie poprzedniego zamknięcia tej drogi w lutym - przy okazji tej samej inwestycji - kolejarze zaskoczyli kierowców i otworzyli przejazd przez zapowiadanym terminem. "Liczymy, że tym razem będzie podobnie" - mówi Łukasz Franek.
Nie trzeba jednak wjeżdżać do Krakowa wąską i zatłoczoną ulicą ZIelony Most, na której dodatkowo obowiązuje ruch wahadłowy. Można jechać dalej prosto ulicą Radzikowskiego i szukać wjazdu do centrum za rondem Ofiar Katynia przez Azory lub ulicę Prądnicką.
Kierowcy cierpią, ale wkrótce... skorzystają?
Prace trwające nie tylko na ul. Armii Krajowej, ale także między innymi na Rydla czy Zakliki z Mydlnik oraz w Zabierzowie i Krzeszowicach - to modernizacja linii kolejowej E30, prowadzącej z Krakowa do Katowic. Dzięki nim podróż ze stolicy Małopolski na Górny Śląsk potrwa o około godzinę krócej niż obecnie.
"Powstanie zupełnie nowy, bezkolizyjny obiekt na ul. Rydla. On znacznie poprawi komunikację w ruchu samochodowym, kolejowym i oczywiście pieszym oraz rowerowym" - mówi Radiu Kraków Dorota Szalacha z PKP PLK.
Małopolski etap remontu - czyli przebudowa torów na linii Kraków-Krzeszowice ma zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku.
Fot. kmkrakow.pl
Ul. Armii Krajowej nie jeżdżą autobusy. Warto przygotować się na zmiany w kursowaniu niektórych linii:
- linia 120 – będzie kursować po trasie objazdowej: od Krowodrzy Górki do przystanku „Katowicka” bez zmian, następnie ul. Katowicką, Zielony Most, Balicką do Bronowic Małych. Przystanek końcowy „Bronowice Małe” będzie zlokalizowany na ul. Balickiej, na wysokości pętli tramwajowej. Przystanek początkowy „Bronowice Małe” będzie zlokalizowany również na wysokości pętli tramwajowej, po północnej stronie ul. Balickiej (Uwaga! Zwykle jest to przystanek przelotowy w kierunku Bronowic Małych!). Przystanek „Katowicka” w kierunku Bronowic Małych zostanie przeniesiony na ul. Katowicką. Przystanki „Rondo Ofiar Katynia” i „Bronowice Wiadukt” w obu kierunkach będą nieczynne. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
- linie 172 i 572 – będą kursowały na trasach zmienionych: od Alei Przyjaźni i Kombinatudo Ronda Ofiar Katynia bez zmian, następnie ul. Jasnogórską i Stawową do Chełmońskiego Pętli. Częstotliwości i godziny kursowania pozostaną bez zmian;
- linie 173 i 501 – będą kursowały na trasie zmienionej: od Nowego Bieżanowa Południe i Bulwarowej do przystanku „Bronowice Wiadukt” bez zmian, następnie ul. Balicką i Lindego do Bronowic Małych. Powrót ul. Na Błonie. Na zmienionym odcinku trasy linie będą się zatrzymywać na wszystkich przystankach. Przystanek końcowy i początkowy „Bronowice Małe” będzie zlokalizowany na ul. Na Błonie. Przystanek przelotowy „Bronowice Małe” w obu kierunkach będzie funkcjonował na ul. Balickiej. Częstotliwości kursowania linii pozostaną bez zmian;
- linie 210, 230, 238, 248, 258, 268 i 278 – będą kursowały po trasach objazdowych: od końcówek zlokalizowanych poza Krakowem do Ronda Ofiar Katynia bez zmian, następnie ul. Armii Krajowej, Wizjonerów do tymczasowego przystanku końcowo-początkowego Bronowice Małe Wizjonerów, zlokalizowanego na przedmiotowej ulicy, na wysokości przejścia podziemnego pod torami kolejowymi. Powrót ul. Wizjonerów i Radzikowskiego do Ronda Ofiar Katynia i dalej po swoich stałych trasach. Przystanki „Bronowice Małe” i „Bronowice Wiadukt” dla powyższych linii będą nieczynne. Częstotliwości kursowania pozostaną bez zmian;
- linie 218 i 226 – będą w dalszym ciągu kursowały po trasie obowiązującej od dnia 16.08.2017 r., w związku z remontem pętli autobusowej: od Kleszowa i Chrosny Pętli bez zmian do skrzyżowania ulic Balickiej i Lindego, następnie ul. Lindego i Na Błonie do przystanku końcowo-początkowego „Bronowice Małe” zlokalizowanego na ul. Na Błonie (jest to obecnie przystanek początkowy tych linii). Przystanek „Lindego” w kierunku Bronowic Małych zostanie przeniesiony na ul. Lindego, natomiast przystanek „Giełda Balicka P+R” w tym samym kierunku będzie nieczynny;
- linia 611 – od nocy 25/26.08.2017 r. (pt/sb) do nocy 02/03.09.2017 r. (sb/nd) będzie kursowała na trasie objazdowej: z Mistrzejowic do przystanku „Bronowice Wiadukt” po obecnej trasie, następnie ul. Balicką, Zielony Most, Katowicką, Radzikowskiego do Ronda Ofiar Katynia, gdzie linia wróci na stałą trasę do Chełmońskiego Pętli. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
- linia 772 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Azory – Weissa, Conrada, Radzikowskiego, Katowicka, Zielony Most, Balicka, zjazd łącznicą do al. Armii Krajowej w kierunku Ronda Ofiar Katynia – Bronowice Wiadukt. Powrót do ul. Balickiej łącznicą po jej północnej stronie i dalej po tej samej trasie. Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: "Azory", "Conrada", "Rondo Ofiar Katynia", "Katowicka", "Bronowice Małe" (w obu kierunkach na ul. Balickiej, w kierunku Bronowic Wiaduktu na obecnym przystanku technicznym), "Bronowice Wiadukt" (przystanek końcowo-początkowy na al. Armii Krajowej, na jezdni w kierunku Ronda Ofiar Katynia). Linia kursować będzie z następującą częstotliwością: co 8 minut w dni powszednie oraz co 10 minut w soboty i dni świąteczne.
Schemat dojścia do zespołu przystanków "Bronowice Wiadukt" do końcówki "Bronowice Małe Wizjonerów".
(Grzegorz Krzywak/RK/ZIKiT/ko)
"Stoimy na czerwonym świetle, żeby przepuścić powietrze"
Ulica Armii Krajowej jest zamknięta od soboty. W weekend mieliśmy już zatem przedsmak utrudnień. W poniedziałkowy poranek kierowców czekała jednak prawdziwa próba. Rano na ulicy Zielony Most od strony ulicy Balickiej nie było wielkiego korka, ale od strony wjazdu do miasta sznurek aut był bardzo długi. Na ulicy tej obowiązuje ruch wahadłowy. Pomimo tego, że zdecydowanie więcej samochodów wjeżdża rano do Krakowa, to zielone światło pali się tak samo długo dla kierowców jadących od strony Centrum. To powodowało korki. Przejazd tym fagmentem drogi zajmował od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.