Jak przypomniał prezydent Jacek Majchrowski podczas czwartkowej prezentacji nowych tramwajów na terenie zajezdni Nowa Huta, zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020–2021 trafiło 50 nowych wagonów.
Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały w czwartek na linie regularne, aby wozić pasażerów. „Dostawa wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 proc.” – wskazał Majchrowski.
Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Zastosowano w nich drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm), co ma zapewnić szybką wymianę pasażerów.
- A
- A
- A
Pierwsze nowe tramwaje Lajkonik II wyjechały na krakowskie tory
Trzy pierwsze nowe tramwaje Lajkonik II wyprodukowane w ramach kontraktu zawartego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie z firmą Stadler Polska wyjechały w czwartek na trasę. W sumie przewoźnik zamówił 60 takich pojazdów. Wszystkie powinny zostać dostarczone do końca 2023 r.
Tramwaje mogą przewozić jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Wyposażone są między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Dwa wagony będą wyposażone w innowacyjny system do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
Prezes MPK Rafał Świerczyński zaznaczył, że dzięki wprowadzaniu do eksploatacji nowych pojazdów przewoźnik może wycofywać z ruchu kolejne wagony wysokopodłogowe, z których trudno jest korzystać osobom z ograniczoną mobilnością.
Jak przypomniał, realizacja tak dużego kontraktu, jakim jest zamówienie 60 nowych tramwajów jest możliwa dzięki kredytowi zaciągniętemu w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
„Podjęliśmy już także działania, aby cześć kosztów tego projektu mogła być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej. Został już złożony w tej sprawie wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych” – wskazał Świerczyński.
Przedstawiciele MPK zapowiedzieli, że planowane są zakupy kolejnych nowych niskopodłogowych tramwajów. W związku z tym zeszłym miesiącu ogłoszono wstępne konsultacje rynkowe z producentami, które mają posłużyć zebraniu informacji w zakresie niezbędnym do precyzyjnego przygotowania postępowania przetargowego.
W ramach tego projektu MPK zamierza kupić do 2026 roku w sumie 60 nowoczesnych wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk. Część z tych wagonów będzie miała ponad 40 metrów długości.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
10:54
W Bolesławiu pojawiło się ogromne zapadlisko. Jest blisko od zabudowań
-
10:40
Biały Dunajec: 35-latek miał 1,5 promila. Stracił samochód
-
09:42
Patryk Letkiewicz: Bardzo się cieszę, że mogłem zagrać przy takiej publiczności
-
09:40
Dogrywka w pierwszym meczu, dziś spotkanie numer dwa
-
09:02
Krakowscy policjanci zlikwidowali narkotykowe laboratorium na Śląsku
-
08:15
Rafał Komarewicz: Liczyliśmy na merytoryczną dyskusję prezydentów, a było spotkanie, żeby sobie zrobić zdjęcie
-
07:36
Sam Fender - People Watching
-
07:21
W Polsce jest prawie 300 tysięcy dłużników-gapowiczów. Najmłodsi mogą mieć z tego powodu spore problemy
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze