Mieszkańcy Rybnej czekali na swoją obwodnicę co najmniej 20 lat. Wtedy budowa obwodnicy została wpisana do planu zagospodarowania.15 lat temu, w październiku 2007 roku wydano pierwsze decyzje, na podstawie których można było wybudować drogę. Same prace budowlane trwały 2 lata i zakończyły się w lipcu.
To spory oddech dla miejscowości, przez którą przejeżdżał do tej pory ciężki transport z pobliskich kamieniołomów. "Ludzie są szczęśliwi z tego powodu, że mogą spokojnie spać. Ciężkie kruszywo, zestawy szły. Nasze domy drżały" - mówią mieszkańcy Rybnej.
Inwestycja finansowana z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych, Budżetu Gminy Czernichów i Powiatu Krakowskiego kosztowała ponad 18 milionow złotych. Droga pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Rybnej i uspokoić ruch w mieście.
Obecny na uroczystości otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że to przykład dobrego wykorzystania Funduszu Dróg Samorządowych, który pozwala dofinansować inwestycje w infrastrukturę drogową. Minister przypomniał, że dzięki rządowemu wsparciu wybudowano lub zmodernizowano w całej Polsce niemal 20 tysięcy kilometrów dróg. Prace inwestycyjne w tym zakresie trwają w całym kraju.
- To 11 tysięcy takich obiektów, to wsparcie rządu w wysokości 12,7 miliarda złotych. Nie poprzestajemy na tym. Te inwestycje i te przedsięwzięcia w tym trudnym czasie gospodarczym są swoistym kołem napędowym gospodarki - mówił minister Andrzej Adamczyk.
Budowa obwodnicy Rybnej trwała blisko dwa lata i kosztowała ponad 18,1 mln zł, z czego – jak poinformowała wójt Czernichowa Danuta Filipowicz – 7,5 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego Funduszu. Resztę wyasygnowały gmina Czernichów (blisko 6,7 mln zł) i powiat krakowski (prawie 4 mln zł).
„Ta obwodnica to największa inwestycja samorządowa w gminie Czernichów od czasu odrodzenia samorządu terytorialnego (…). Wyznacza ona nowy etap dla Rybnej, największej miejscowości w gminie, a także stanowi ważny moment dla rozwoju tej części Małopolski” - oceniła Filipowicz. Przypomniała, że starania o budowę drogi lokalna społeczność podejmowała od wielu lat, ale nie mogła ona dojść do skutku z powodu kosztów przewyższających możliwości samorządu.
Obwodnica o długości ponad 3 km jest drogą gminną, poprowadzona została od skrzyżowania z drogą powiatową nr K2191K (biegnącą od Sanki w gminie Krzeszowice przez północną część sołectwa Rybna w kierunku Czułowa w gminie Liszki) z drogą wojewódzką nr 780. Trasa przebiega we wschodniej części miejscowości, na terenach niezabudowanych. Wykonawcą inwestycji była firma Colas Polska.
Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki ocenił, że obwodnica Rybnej jest przykładem na to, że „mimo rozmaitych trudności i problemów związanych z pandemią, wojną w Ukrainie i związanym z nią wzrostem inflacji, rząd nie zaprzestaje inwestycji różnego charakteru, zarówno tych dużych, jak i mniejszych, ale ważnych dla lokalnych społeczności”.