Pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa muszą teraz przeanalizować pięć ofert złożonych w przetargu na remont mostu Grunwaldzkiego i wybrać wykonawcę. Może to potrwać nawet miesiąc.
To znaczy, że wybrany wykonawca nie będzie miał wiele czasu na przygotowanie się do remontu. Zgodnie z zapowiedziami ma się on rozpocząć 10 maja. Będzie się wiązał z ogromnymi utrudnieniami w ruchu samochodowym i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Jedna z większych inwestycji drogowych w tym roku
Most Grunwaldzki wymaga gruntownego remontu. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wskazuje, że aby zapewnić jego bezpieczne użytkowanie przynajmniej do roku 2038, niezbędne jest przeprowadzenie generalnych prac modernizacyjnych, nie później niż do sierpnia przyszłego roku.
Jak ocenił rzecznik ZDMK Krzysztof Wojdowski, remont mostu Grunwaldzkiego będzie jedną z większych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku.
Docelowo planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która połączy Stare Miasto i Dębniki. Aby jednak obecna konstrukcja mogła posłużyć mieszkańcom jeszcze przez kilkanaście lat, konieczne jest przeprowadzenie pilnych prac remontowych
- wyjaśnił przedstawiciel ZDMK.
Od ponad pół roku na moście obowiązuje ograniczenie tonażu do 7,5 tony, a skrajny pas jezdni od strony Wawelu został wyłączony z ruchu samochodowego i przeznaczony na ścieżkę rowerową.
Według rzecznika ZDMK w tym czasie trwały prace nad dokumentacją projektową remontu, która ma być gotowa w marcu tego roku. Ogłoszenie przetargu na wykonanie prac remontowych zaplanowano na drugi kwartał br.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przewiduje, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu z ruchu samochodowego na co najmniej osiem miesięcy. Ponadto, przez około sześć miesięcy będzie wstrzymany również ruch tramwajowy. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, której szczegóły są obecnie ustalane.
- Priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców - podkreślił rzecznik.
Najpierw remont, docelowo nowa konstrukcja
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu; naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji; przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Według ZDMK most Grunwaldzki, mimo planowanego remontu, nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom rozwijającego się miasta. Nowy most ma być dostosowany zarówno do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej, jak i potrzeb pieszych oraz rowerzystów.
Historia mostu Grunwaldzkiego
Projektowanie i budowa przeprawy przypadły na lata 1968–1972. Most został zaprojektowany przez inżynierów Stefana Filipiuka, Andrzeja Topolewicza i Józefa Malinowskiego z Gdańskiego Biura Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt". Budowę realizowało Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Konstrukcja mostu opiera się na dwóch filarach, ma długość 153 metrów i szerokość 31,4 metra.