Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w wieczornej uroczystości podkreślił, że krakowska inwestycja jest realizacją deklaracji złożonych przez rząd.
„Dzisiaj +szlakiem dotrzymanego słowa+ docieramy do Krakowa, bo złożyliśmy taką deklarację, rząd Prawa i Sprawiedliwości złożył taką deklarację, że będziemy przebudowywali i odnawiali naszą kolej w każdym rejonie kraju, także tutaj w Krakowie - i tego słowa dotrzymaliśmy” - mówił Adamczyk.
Jak przypomniał, oprócz nowych mostów nad Wisłą, powstały także dwie nowoczesne estakady biegnące przez centrum Krakowa, które zastąpiły stary nasyp kolejowy dzielący miasto od połowy XIX wieku.
„Po 167 latach zlikwidowaliśmy przeszkodę, jaką stworzono w 1856 roku budując olbrzymi nasyp kolejowy. Tego nasypu już nie ma, w jego miejsce powstała znakomicie skonstruowana estakada, biegnąca w kierunku mostu na Wiśle. Symbolicznie łączymy więc Kraków po wschodniej i zachodniej części nasypu kolejowego, który już nie istnieje, ale także łączymy Kraków lewo i prawobrzeżny poprzez mosty i wraz z nimi kładkę pieszo-rowerową na Wiśle w układzie północ-południe” - zaznaczył Adamczyk.
Wskazał on, że dzięki inwestycji, która pomieściła cztery tory – dwa dla ruchu dalekobieżnego i dwa dla połączeń aglomeracyjnych, „w sposób znakomity zwiększą się możliwości przepustowe tego szlaku kolejowego”.
„Dzisiaj można powiedzieć uruchamiamy nowoczesną kolej aglomeracyjną nie tylko w Krakowie, ale też w wielu innych miastach” - podkreślił szef resortu infrastruktury.
Minister dziękując władzom Krakowa za dobrą współpracę przy realizacji kładki pieszo-rowerowej, która powstała wraz z mostem i była współfinansowana przez samorząd i PKP PLK wskazał, że jest ona „znakomitym przykładem współpracy rządu z samorządem”.
„Rząd, który mam zaszczyt reprezentować współpracuje z każdym samorządem, w każdej części kraju, bez względu na to, jakie poglądy towarzyszą władzom miast, władzom samorządów. Realizujemy zadania dla mieszkańców miast regionów, powiatów i gmin, nie dla wójtów burmistrzów czy prezydentów miast” - mówił Adamczyk.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zwrócił uwagę, że zmodernizowany szlak kolejowy znacznie ułatwi krakowianom przemieszczanie się za pomocą tego środka transportu między oddalonymi częściami miasta. W jego ocenie także nowa kładka pieszo-rowerowa pomoże ożywić rejony krakowskiego Zabłocia.„Sądzę, że zarówno most jak i kładka będą wszystkim służyły” – podsumował Majchrowski.
Wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka podkreślił, że nowe mosty i cała linia średnicowa mają kluczowe znaczenie dla rozwoju kolejowego transportu aglomeracyjnego w stolicy Małopolski. Dzięki niej będzie więcej połączeń m.in. na linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej biegnącej z Kraków Airport do Wieliczki.
„Małopolska stawia na kolej, o czym świadczy blisko 17 mln pasażerów przewiezionych w zeszłym roku” - mówił Smółka.
Jak przypomniał członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Grzegorz Kurdziel, zakończona właśnie budowa mostów kolejowych na Wiśle została zrealizowana w ramach większego projektu dotyczącego modernizacji linii średnicowej E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnącej przez centrum miasta. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Jej wartość przekracza 1,2 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.
Prace modernizacyjne linii średnicowej polegały na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstały też trzy równoległe mosty kolejowe na Wiśle; pierwszym z nich pociągi jeżdżą od maja 2020 r., a drugim - od czerwcu 2022 r. Ostatnią z przepraw pierwsze pociągi pojadą w niedzielę 11 czerwca.
Na trasie zmodernizowano także cztery stacje i przystanki oraz wybudowano dwa nowe – przystanek Kraków Złocień już działa, a przystanek Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej – zapowiedział przedstawiciel PLK – zostanie udostępniony podróżnym za dwa miesiące.
W sumie PLK przebudowały odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h.