Jak przypomniał we wtorek rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, oprócz Pesy w jednym z przetargów wystartowała także firma Skoda Transportation.
W ramach trzech przetargów krakowski przewoźnik zamierza zakupić do 90 nowych pojazdów w trzech rodzajach: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów, do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów.
Wartość wagonu jednokierunkowego została wyceniona przez bydgoską Pesę na 17,313 mln zł netto, a wartość wagonu dwukierunkowego na 18,618 mln zł netto. Z kolei cena za tramwaj jednokierunkowy o długości 42-45 metrów została określona przez tego producenta na 23,055 mln zł netto.
Według przedstawiciela MPK decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, przewoźnik brał pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie.
„Równie ważne są możliwości finansowe przewoźnika. To dlatego priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi m.in. linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli” - wyjaśnił Gancarczyk.
Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028 roku, a MPK złożyło już wniosek o dofinansowanie do ich zakupu w ramach unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS).
Decyzja o zakupie pozostałych 60 wagonów zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z Krajowego Programu Odbudowy.
Na realizację całego zamówienia, obejmującego 90 tramwajów, będzie potrzebna kwota 1,8 mld zł netto.
Zgodnie z zapowiedziami podpisanie umowy ramowej na dostawę do 90 nowych tramwajów z 4-letnim okresem obowiązywania uzależnione jest jeszcze od pozytywnej kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych.
MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota przewoźnika będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.