Zgodnie z deklaracją wykonawcy inwestycji, od 23 listopada tramwaje będą kursowały do przedostatniego przystanku przed pętlą, a na samej pętli, gdzie trwają ostatnie prace, będą zawracały w ramach przejazdów technicznych.

Jak przypomniano, zakończenie budowy całej nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju prowadzącej do Mistrzejowic planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r. Do tej pory wykonawca m.in. ukończył prace nad kondygnacją poziomu -1 pod rondem Polsadu, a obecnie wydobywana jest ziemia z przestrzeni poziomu -2.

Nowa linia tramwajowa o długości 4,5 km stworzy alternatywny dojazd do Nowej Huty i znacząco poprawi obsługę komunikacyjną Mistrzejowic, skracając czas przejazdu do centrum miasta o 12 minut.

Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu.

Władze miasta szacują, że linia będzie obsługiwała do 2,7 tys. pasażerów na godzinę.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic trwa od lipca zeszłego roku. Inwestycja jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację tej linii z konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu.

Cena inwestycji – ponad 1,92 mld zł – obejmuje pełną usługę: zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez partnera prywatnego przez 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.