Fot. Marek Lasyk
Niskopodłogowe autobusy o długości 12 metrów posiadają napęd miękkiej hybrydy (mild hybrid), który wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną. Podczas hamowania odzyskuje ona energię i przekazuje do magazynów energii. Zgromadzona energia jest wykorzystywana w czasie zwiększonego zapotrzebowania na moc, np. podczas ruszania. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.
Jak podkreślił w poniedziałek zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik, niskoemisyjne Solarisy zastąpią najstarsze autobusy krakowskiego przewoźnika, w tym te z silnikami Euro 5.
2025-04-14 14:14 Kraków (PAP)
Kraków/ MPK odebrało 37 nowych niskoemisyjnych autobusów Solaris
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odebrało w poniedziałek 37 nowych niskoemisyjnych autobusów marki Solaris Urbino 12. Pojazdy zostały nabyte w formie leasingu, a ich wartość to blisko 60 mln zł netto. Zastąpią najbardziej wysłużone autobusy MPK.
Niskopodłogowe autobusy o długości 12 metrów posiadają napęd miękkiej hybrydy (mild hybrid), który wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną. Podczas hamowania odzyskuje ona energię i przekazuje do magazynów energii. Zgromadzona energia jest wykorzystywana w czasie zwiększonego zapotrzebowania na moc, np. podczas ruszania. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.
Jak podkreślił w poniedziałek zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik, niskoemisyjne Solarisy zastąpią najstarsze autobusy krakowskiego przewoźnika, w tym te z silnikami Euro 5.
Dostawa obejmuje dwa warianty autobusów: 25 pojazdów przeznaczonych do obsługi linii miejskich (zostały wyposażone w 29 miejsc siedzących, a taki autobus może jednorazowo przewieźć do 94 osób) oraz 12 pojazdów, które będą wykorzystywane na trasach aglomeracyjnych (mają zwiększoną moc silnika oraz większą liczbę miejsc siedzących – 37, autobus może jednorazowo przewieźć do 83 osób).
Prezes MPK Rafał Świerczyński przekazał, że większość zamówionych autobusów będzie stacjonować w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce i stamtąd ruszać na swoje linie. Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.
Dostawcą nowych autobusów jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing. Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Fot. Marek Lasyk
Dostawa obejmuje dwa warianty autobusów: 25 pojazdów przeznaczonych do obsługi linii miejskich (zostały wyposażone w 29 miejsc siedzących, a taki autobus może jednorazowo przewieźć do 94 osób) oraz 12 pojazdów, które będą wykorzystywane na trasach aglomeracyjnych (mają zwiększoną moc silnika oraz większą liczbę miejsc siedzących – 37, autobus może jednorazowo przewieźć do 83 osób).
Prezes MPK Rafał Świerczyński przekazał, że większość zamówionych autobusów będzie stacjonować w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce i stamtąd ruszać na swoje linie. Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.
Dostawcą nowych autobusów jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing. Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Fot. Marek Lasyk