Nowe autobusy, fot. Ola Sobczak
Posłuchaj co mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
O problemach poinformowała w sobotę Platforma Komunikacyjna Krakowa. Nowe autobusy Mobilisa są niemożliwe do śledzenia w przeznaczonych do tego aplikacjach, a niektóre strony podają błędne lokalizacje nawet autobusów MPK.
Część linii, które Mobilis przejął od MPK - na przykład 184, 189 czy 511 - jeszcze w piątek wyświetlały się w systemach, a w sobotę już nie. Planery podróży - Google Maps czy Jakdojade - nie uwzględniają przedłużeń istniejących tras. Według tych aplikacji 125 nadal dojeżdża do Rżąki, zamiast do Złocienia. Obecnie najlepiej korzystać z oryginalnej strony z rozkładami, czyli ztp.krakow.pl.
Problemy są również z lektorem zapowiadającym przystanki - w MPK jest wciąż stary lektor, a w Mobilis część zapowiada Robert Makłowicz, a część stary - na niektórych liniach potrafi się to zmieniać z przystanku na przystanek.
3656827
Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie zapewnia, że chaos skończy się niebawem. Jak podkreśla, w aplikacjach zostały wprowadzone nowe dane i powinny zacząć działać bez zarzutu za kilkanaście godzin. Robert Makłowicz z kolei będzie słyszalny we wszystkich autobusach w przeciągu kilku dni.
Firma Mobilis świadczy autobusowe przewozy w Krakowie na mocy nowej 10-letniej umowy podpisanej z Zarządem Transportu Publicznego. Operator kupił w tym celu 151 nowych nisko - lub zero emisyjnych autobusów, by obsługiwać 29 linii w całym mieście.
Zgodnie z umową podpisaną w październiku ubiegłego roku Mobilis rocznie będzie wykonywał na liniach około 9,5 mln kilometrów. Wartość 10-letniego kontraktu to blisko 1,384 mld zł brutto, ale może ulec zmianie w związku z waloryzacjami w przyszłych latach.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podkreślił podczas czwartkowej prezentacji nowej floty Mobilisa, że rozbudowa i poszerzanie komunikacji publicznej to realizacja jednego z najczęściej zgłaszanych postulatów przez mieszkańców.
Odpowiadając na te wyzwania i potrzeby mieszańców Krakowa, a również realizując nasze postulaty kampanijne, aby transport i komunikacja publiczna jak najszybciej się rozwijała, od najbliższej soboty zwiększamy możliwości taboru krakowskiej komunikacji miejskiej
- wskazał.
Dyrektor regionalny w Mobilis Paweł Paruch przypomniał, że przewoźnik jest obecny w Krakowie od kilkunastu lat, a wchodząca właśnie w życie nowa umowa przewozowa jest trzecią i największą z realizowanych do tej pory. Aby jej sprostać – jak mówił - firma zakupiła 151 nowych ekologicznych autobusów, w większości zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Wśród nich jest 91 przegubowych pojazdów marki MAN, 49 standardowych autobusów marki Scania oraz 11 najmniejszych pojazdów mini firmy MMI – sześć z nich ma napęd wysokoprężny (spełniający najnowsze normy emisji Euro6), a pięć – elektryczny. Flota ta zastąpi dotychczas kursujące, wysłużone pojazdy.
W ten sposób zwiększamy naszą obecność w Krakowie dwukrotnie, bo do tej pory mieliśmy tu 80 autobusów (…). To trzeci kontrakt dla miasta Krakowa
- dodał Paruch.
Według dyrektora ZTP Łukasza Franka nowa umowa pozwoli na kolejne działania w celu likwidowania białych plam transportowych, czyli miejsc, gdzie nie dociera krakowska komunikacja miejska. Dodatkowo, zostaną uruchomione nowe połączenia autobusowe na terenie Krakowa, o które postulowali mieszkańcy – skomunikują nowe obszary miasta, m.in. osiedle Żabiniec i Mydlniki.
Zgodnie z umową operator będzie obsługiwał 29 linii autobusowych; dotychczas obsługuje 19.
Poprzednia umowa z Mobilisem na obsługę linii autobusowych w Krakowie była zawarta w 2013 r. i obowiązywała przez 10 lat. Miejską komunikację obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis.