Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Nowe autobusy Mobilisa w Krakowie. Komunikacyjne zamieszanie, problemy pasażerów

  • Ola Sobczak
  • date_range Sobota, 2024.10.19 10:46 ( Edytowany Sobota, 2024.10.19 13:04 )
W sobotę na ulice Krakowa wyjechały nowe autobusy w ramach kontraktu z przewoźnikiem Mobilis. Wprowadzono trzy nowe linie oraz przedłużenia istniejących. Niestety problem z wprowadzonymi zmianami mają aplikacje śledzące położenie autobusów w mieście, a także planery podróży. Nie uwzględniają one na przykład przedłużeń linii. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie pracuje nad usunięciem usterek. Chaos ma się zakończyć niebawem.

Nowe autobusy, fot. Ola Sobczak

Posłuchaj co mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie

O problemach poinformowała w sobotę Platforma Komunikacyjna Krakowa. Nowe autobusy Mobilisa są niemożliwe do śledzenia w przeznaczonych do tego aplikacjach, a niektóre strony podają błędne lokalizacje nawet autobusów MPK.

Rewolucja w komunikacji autobusowej w Krakowie. Zmiany i nowe linie. SPRAWDŹ Rewolucja w komunikacji autobusowej w Krakowie. Zmiany i nowe linie. SPRAWDŹ

Część linii, które Mobilis przejął od MPK - na przykład 184, 189 czy 511 - jeszcze w piątek wyświetlały się w systemach, a w sobotę już nie. Planery podróży - Google Maps czy Jakdojade - nie uwzględniają przedłużeń istniejących tras. Według tych aplikacji 125 nadal dojeżdża do Rżąki, zamiast do Złocienia. Obecnie najlepiej korzystać z oryginalnej strony  z rozkładami, czyli ztp.krakow.pl.

Problemy są również z lektorem zapowiadającym przystanki - w MPK jest wciąż stary lektor, a w Mobilis część zapowiada Robert Makłowicz, a część stary - na niektórych liniach potrafi się to zmieniać z przystanku na przystanek.

Od soboty w krakowskiej komunikacji miejskiej będzie nowy, wyjątkowy lektor Od soboty w krakowskiej komunikacji miejskiej będzie nowy, wyjątkowy lektor

3656827

Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie zapewnia, że chaos skończy się niebawem. Jak podkreśla, w aplikacjach zostały wprowadzone nowe dane i powinny zacząć działać bez zarzutu za kilkanaście godzin. Robert Makłowicz z kolei będzie słyszalny we wszystkich autobusach w przeciągu kilku dni.

Firma Mobilis świadczy autobusowe przewozy w Krakowie na mocy nowej 10-letniej umowy podpisanej z Zarządem Transportu Publicznego. Operator kupił w tym celu 151 nowych nisko - lub zero emisyjnych autobusów, by obsługiwać 29 linii w całym mieście.

Zgodnie z umową podpisaną w październiku ubiegłego roku Mobilis rocznie będzie wykonywał na liniach około 9,5 mln kilometrów. Wartość 10-letniego kontraktu to blisko 1,384 mld zł brutto, ale może ulec zmianie w związku z waloryzacjami w przyszłych latach.

Prezydent  Krakowa Aleksander Miszalski podkreślił podczas czwartkowej prezentacji nowej floty Mobilisa, że rozbudowa i poszerzanie komunikacji publicznej to realizacja jednego z najczęściej zgłaszanych postulatów przez mieszkańców.

Odpowiadając na te wyzwania i potrzeby mieszańców Krakowa, a również realizując nasze postulaty kampanijne, aby transport i komunikacja publiczna jak najszybciej się rozwijała, od najbliższej soboty zwiększamy możliwości taboru krakowskiej komunikacji miejskiej

- wskazał.

Dyrektor regionalny w Mobilis Paweł Paruch przypomniał, że przewoźnik jest obecny w Krakowie od kilkunastu lat, a wchodząca właśnie w życie nowa umowa przewozowa jest trzecią i największą z realizowanych do tej pory. Aby jej sprostać – jak mówił - firma zakupiła 151 nowych ekologicznych autobusów, w większości zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Wśród nich jest 91 przegubowych pojazdów marki MAN, 49 standardowych autobusów marki Scania oraz 11 najmniejszych pojazdów mini firmy MMI – sześć z nich ma napęd wysokoprężny (spełniający najnowsze normy emisji Euro6), a pięć – elektryczny. Flota ta zastąpi dotychczas kursujące, wysłużone pojazdy.

W ten sposób zwiększamy naszą obecność w Krakowie dwukrotnie, bo do tej pory mieliśmy tu 80 autobusów (…). To trzeci kontrakt dla miasta Krakowa

- dodał Paruch.

Według dyrektora ZTP Łukasza Franka nowa umowa pozwoli na kolejne działania w celu likwidowania białych plam transportowych, czyli miejsc, gdzie nie dociera krakowska komunikacja miejska. Dodatkowo, zostaną uruchomione nowe połączenia autobusowe na terenie Krakowa, o które postulowali mieszkańcy – skomunikują nowe obszary miasta, m.in. osiedle Żabiniec i Mydlniki.

Zgodnie z umową operator będzie obsługiwał 29 linii autobusowych; dotychczas obsługuje 19.

Poprzednia umowa z Mobilisem na obsługę linii autobusowych w Krakowie była zawarta w 2013 r. i obowiązywała przez 10 lat. Miejską komunikację obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis.

Tematy:
Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Justyna Polewska-Nowicka

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (8)

P
Pasażerka
2024-11-22
Bardzo wątpliwa transakcja. Autobus w srodku fatalny. Brak automatow biletowych. No i ta firma ktora tez rodzi wątpliwosci
G
Grzegorz
2024-11-14
Jakoś fatalnie się otwierają. Świeci się przycisk na zielono naciskam i naciska i nic.... Wczoraj drzwi z przodu otwarły się panu o kulach ale ta część od strony kierowcy, a nie dla pasażera. Kierowca tylko patrzył bez reakcji.... Miejsca siedzące jak na grzędzie. Słabe!
K
kotek
2024-11-08
Po pierwsze (jechałem tylko MAN-em, Scanią jeszcze nie) za mało siedzeń - zwłaszcza w pierwszym członie. Siedzenia na przednich nadkolach powinny być po obu stronach podwójne, a nie "półtoraki" (chociaż wystarczyłoby, gdyby podwójne miałyby np. 84 cm. szerokości - nie potrzeba aż 90 cm.), także powinny być siedzenia na przednim-lewym nadkolu odwrócone tyłem do jazdy (tam jest jakieś urządzenie zamiast siedzeń). 29 miejsc siedzących to jak na przegubowiec za mało (a właściwie to jest 37, gdyż "półtoraka" trudno liczyć za podwójne). Po drugie, brak automatu biletowego!!! Automaty musza być, gdyż nie do przyjęcia jest to, by pasażerowie kupowali bilety u kierowcy. Wtedy może autobus na święty nigdy nie odjechać z przystanku!!! Automaty biletowe muszą być, a także powinno się uzupełnić miejsca siedzące.
K
Krakus
2024-10-22
Dlaczego jest tak mało siedzeń i tak wysoko ,to nie jest oferta dla seniorów Krakowa. Ktoś to podpisał i powinien odpowiadać ,proszę podać nazwisko tej osoby ,niech podatnicy Krakowa wiedzą kto tak ich pieniędzmi gospodaruje!
S
Sandro
2024-10-21
Autobusy MMI nawet nie są niskopodłogowe, ciekawe kto się zgodził na autobusy wysokopodłogowe z małą wstawką z tyłu? Rozumiem, że cena pojazdu decydowała, ale czy te nowe linie nie powinny być dostępne dla każdego pasażera?
O
Obserwator
2024-10-20
Siedzenia na podwyższeniu będą dla nowych obywateli by mogli patrzyć na Polaków z wyższością
D
der
2024-10-19
Mobilis jest firmą izraelską. Izrael ostrzeliwuje wojska ONZ w Libanie, w tym polski kontyngent. Firmy izraelskie powinny być objęte sankcjami. Niezależnie od tego kto na Bliskim Wschodzie ma rację.
M
MARIAM
2024-10-19
mnie te nowe autobusy PRZERAZIŁY, ponieważ mało jest siedzeń "normalnie" ustawionych, łatwo dostępnych - a większość jest na podwyższeniu - co jest wybitnie niebezpieczne dla osób starszych, a takich pasażerów jest większość!!! jestem wielką zwolenniczką masowej komunikacji ~~ ale nie w takim wydaniu !!! uważam, że umowę na dostawę takich BARDZO NIEWYGODNYCH autobusów podpisała osoba siedząca przy biurku, która nie raczyła osobiście popróbować jak jest źle i niebezpiecznie poruszać się w takim pojeździe !!!

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię