W ramach Inicjatywy Doskonałości - Uczelnia Badawcza powołano laboratorium, w którym naukowcy opracują  naukowe narzędzia wspomagające uczenie się i nauczanie matematyki w różnych grupach.

Nieradzenie sobie z liczbami czy lęk przed matematyką wpływa na wykształcenie, zamożność i wybory społeczne. To wszystko można przeliczyć na pieniądze. Istnieje masa symulacji, masa badań, w których jeśli poprawimy zdolności matematyczne na przykład o jedno odchylenie standardowe, to nasze społeczeństwo będzie tyle a tyle bogatsze, albo na poziomie indywidualnym, jeśli poprawimy komuś zdolności matematyczne, albo oswoimy go z matematyką, ta osoba nie zamknie sobie wielu zawodów. Stwierdzi - ja jestem humanistą, czy humanistką, matematyka nie dla mnie. Nie, nie ma czegoś takiego, chodzi o stworzenie pewnych rekomendacji w tym wszystkim i stworzenie narzędzi do redukcji tego lęku

- twierdzi prof. Mateusz Hohol z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Badania potrwają do 2026 roku, wysokość grantu to 2,5 miliona złotych. Powstanie interdyscyplinarny zespół badawczy poznania matematycznego i nauki o uczeniu się.

Badania podstawowe dotyczące elementarnego i złożonego poznania numerycznego i geometrycznego,  zaowocują zbudowaniem wiarygodnych modeli uczenia się matematyki. Zostaną opracowywane cyfrowe narzędzia do nauczania, które zostaną przetestowane w projektach eksperymentalnych.

Laboratorium stworzy również  platformę usług eksperckich dla instytucji rządowych i organizacji pozarządowych w  zakresie edukacji matematycznej i ogólnie praktyk edukacyjnych opartych na dowodach. Powstanie również seria materiałów multimedialnych dla nauczycieli.