Jak poinformował dyrektor krakowskiej placówki Krzysztof Radwan, rewaloryzacja zespołu zabytkowych budowli inżynieryjnych dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny stała się możliwa dzięki uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w wysokości 9 mln zł. Wartość całego projektu to ponad 13 mln zł.

Funkcje muzealne zyskają przedwojenne obiekty powojskowe: hangar główny, garaż nr 1 i 2, kancelaria, spadochroniarnia. Prezentowana będzie w nich nowa wystawa stała MPL „Skrzydła i Ludzie XX wieku”, na którą złożą się posiadane eksponaty, w tym unikaty światowe, jak np. jeden z dwóch zachowanych na świecie francuskich myśliwców Caudron CR. 714 Cyclone, na którym polscy lotnicy bronili Paryża, a także mundury i dokumenty. Ekspozycję uzupełnią prezentacje multimedialne i trzy symulatory. Goście będą się przemieszczać po specjalnie wytyczonej ścieżce zwiedzania.

„Cały projekt, ze względu na swoją kompleksowość i unikalność w skali kraju wpisuje się w nurt tworzenia innowacyjnych produktów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym, międzynarodowym, mających genezę w atrakcyjnie wykorzystanej, zabytkowej przestrzeni” - wskazał dyrektor.

Według niego koncepcja Lotniczego Parku Kulturowego, której elementem jest projekt stanowi jedną z niewielu na świecie inwestycję, łączącą zagadnienia ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego w aspekcie historii techniki i krajobrazu lotniczego.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.

Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r.

 

PAP/bp