Na gości czeka aż 600 eksponatów, które opowiadają o historii inżynierii w miastach - od starożytności po współczesność, a nawet wizję przyszłości. Część eksponatów nie była wcześniej prezentowana. Dzięki pracom budowlanym zwiedzanie ma odbywać się teraz w komfortowych warunkach:

Muzeum jest wyremontowane. Mamy potężną powierzchnię ekspozycyjną połączoną przewiązkami naziemnymi, podziemnymi i 3 000 metrów nowej wystawy z nowo odrestaurowanymi, zakonserwowanymi obiektami. Zwiedzanie wystawy teraz odbywa się suchą nogą. Nie było to problemem w lecie, kiedy było ciepło, natomiast jesienią, w zimie praktycznie trzeba się było trzy razy przebierać, żeby zwiedzić muzeum. Teraz wchodzimy w jednym miejscu i w tym samym miejscu wychodzimy, zwiedzają cała fantastyczną wystawę – mówi Piotr Gój, dyrektor Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie.

Aby pomóc zrozumieć rozwój techniki i inżynierii miejskiej, wystawa zabiera w podróż po 12 dziedzinach: hydrotechnice, energetyce, ciepłownictwie, gazownictwie, architekturze i biznesie, urbanistyce, przemyśle i handlu, mobilności, zdrowiu publicznym, komunikowaniu się, bezpieczeństwie, środowisku.

Zorganizowaliśmy w zasadzie wystawę w układzie chronologicznym. Podzieliliśmy ją na siedem epok: Początki, Miasto nowoczesne, I Rewolucja przemysłowa, II Rewolucja przemysłowa, Ku współczesności, Powojenna modernizacja i Transformacje.  Każda z tych epok ma swój wyróżnik tematyczny, np. w Początkach opowiadamy o hydrotechnice, ponieważ bez dostępu do wody jakiekolwiek osiedlanie ludzkie byłoby po prostu niemożliwe – tłumaczy Olga Jaros, komisarz wystawy.

Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie można zwiedzać od piątku od godziny 10. W „Weekend otwarcia” od 31 marca do 1 kwietnia  wystawę można będzie zwiedzić w promocyjnej cenie 10 zł za bilet.

Koszt rozbudowy i modernizacji obiektu wraz z przygotowaniem ekspozycji kosztował 46 i pół miliona złotych.

W ramach projektu odnowiono ponad 300 obiektów muzealnych. Konserwację przeszły unikatowe wagony tramwajowe: G-051 produkcji zakładów Linke-Hofmann Werke pochodzący z ok. 1901 r. oraz wagon typu C nr 260 z 1925 r. wykonany w zakładach Lilpop Rau i Lowenstein. Wyremontowano również sześć zabytkowych motocykli: SHLM17 Gazela, SHLM06U, Ryś MR1, SHLM04, Sokół 125 oraz WSK06Z.