Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Mimo likwidacji kopciuchów Kraków wciąż zmaga się ze smogiem

  • Kraków
  • date_range Środa, 2020.10.28 14:56 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 02:44 )
Mimo likwidacji 40 tysięcy kopciuchów Kraków wciąż zmaga się z problemem smogu, którego źródłem jest ruch samochodowy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez European Public Health Alliance, zanieczyszczenie powietrza pochodzące z transportu drogowego znacznie obniża jakość życia mieszkańców i uderza w ich kieszeń. Szacuje się, że krakowscy podatnicy co roku tracą w ten sposób około 1900 euro. Jak mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta miasta ds. smogu, aby ograniczyć zanieczyszczenie, trzeba dokończyć kilka inwestycji transportowych i wypracować skuteczne prawo na szczeblu krajowym.

Fot. RK

Joanna Orszulak/sp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

"Jest kwestia domknięcia czwartej obwodnicy miasta. Myślę, ze to w jakiejś mierze wpłynie na ograniczenie wjazdu ciężkich pojazdów do centrum miasta. Mamy też problem w skali całej Polski, tj. import starych samochodów z zagranicy. Kolejna rzecz to okres karencji, kiedy będzie można wprowadzić strefy, bo jeśli mówimy o strefach ograniczonej emisji komunikacyjnej, to dalej nie mamy przepisów na poziomie krajowym. Czekamy na rozwiązanie, które miasta mogłyby zaadaptować u siebie" - mówi Paweł Ścigalski.

Z kolei Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego podkreśla, że ograniczenie smogu transportowego wymaga radykalnych zmian w mieście: "Idea regulowania ruchu ulicznego w taki sposób, żeby przemieszczanie się samochodem było albo niewygodne albo nieopłacalne. Te zabiegi zawsze budzą sprzeciw kierowców. Natomiast sami mieszkańcy i często ci sami kierowcy widzą już po kilku tygodniach, że te zmiany są dla nich bardzo korzystne."

Dodaje jednak, że aby podejmować takie kroki, Kraków musi wcześniej zbudować sprawną siatkę komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej, która zaspokoi potrzeby transportowe wszystkich, którzy do tej pory decydowali się na to, by korzystać z samochodów.

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię