Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Marki Radia Kraków dla Muzeum Etnograficznego i Muzeum Manggha

  • Justyna Nowicka
  • date_range Wtorek, 2022.10.04 22:25 ( Edytowany Środa, 2022.10.05 16:13 )
W wakacyjnej edycji Marki RK nagrodziliśmy dwie wystawy: „POWERBANK / siła kobiet” w MEK oraz "Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa" w Muzeum Manggha. Jurorzy byli tym razem jednomyślni. A obradowali: Magdalena Szumiec, Łukasz Gazur, Krzysztof Glondys, Aleksandra Suława, Joanna Targoń i Justyna Nowicka.

Fot. mat prasowe MEK, Mangghi, ze zbiorów prywatnych JN

Posłuchaj werdyktu

 „POWERBANK / siła kobiet” w nowej przestrzeni Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

"Nasz powerbank to przestrzeń pozyskiwania i pomnażania energii. Kiedyś był tu oddział dużego banku, dziś nowe miejsce mocy. Zamiast kredytów, lokat i rachunków, proponujemy poruszające wyobraźnię przedmioty. Każdy z nich może być punktem wyjścia opowieści o kobietach na różne sposoby zamieszanych w dzieje Muzeum Etnograficznego w Krakowie. W miejscu, gdzie stał bankomat, kwitną zioła. Ze ścian skarbca spogląda kilkadziesiąt kobiecych wizerunków. W dawnym pokoju socjalnym brzmią kobiece głosy. Hafciarki, wycinankarki, malarki, projektantki, służące, arystokratki, etnografki, boginie, gospodynie domowe, emancypantki, autsajderki, społeczniczki… Ich losy ujawniają niespodziewane powiązania. Doświadczenia kolejnych pokoleń kobiet kumulują zawartą w nich moc" - czytamy w komentarzu do wystawy.



"Duch ukryty w drzewach. Tradycja i kunszt japońskiego ciesielstwa" w Muzeum Manggha

"Wielcy ojcowie modernizmu, tacy jak Frank Lloyd Wright (1905), Bruno Taut (1933), Le Corbusier (1955) czy Walter Gropius (1954), kolejno odwiedzali wnętrza cesarskiej willi Katsura (Katsura Rikyū) nieopodal Kioto, aby podziwiać proporcje, organizację planu i opartą na powtarzalnych modułach konstrukcję budowli. Projektanci nowoczesnego porządku korzystali z zaobserwowanych formalnych i przestrzennych rozwiązań, implementując je do swoich niekiedy utopijnych wizji nowego sposobu mieszkania. To jednak, co stanowiło istotę japońskiej architektury, przeciwnie – nie wywodziło się z fascynacji nowoczesnością i z pragnienia rewolucyjnej zmiany. Starannie kultywowana, wielowiekowa tradycja mistrzów japońskiego ciesielstwa, przepełniona szacunkiem do surowca, jego naturalnego źródła oraz samej pracy, zagwarantowała niespotykaną nigdzie w świecie jakość rzemiosła.

Doskonałą instytucjonalną konkretyzacją japońskiej idei podtrzymywania odpowiedzialnej za tożsamość narodową tradycji jest Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka w Kobe. To dzięki wspaniale realizowanej misji tego podmiotu obecne pokolenia Japończyków mogą nie tylko podziwiać metody znane z przeszłości, ale również zrozumieć ich niesłychany potencjał dla współczesnego i przyszłego planowania bardziej zrównoważonego otoczenia. Lokalna instytucja zajmująca się wąską, specjalistyczną i specyficzną gałęzią dziedziny z rozmachem promuje jej osiągnięcia także na Zachodzie. Właśnie za sprawą współpracy Muzeum Narzędzi Ciesielskich Takenaka i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha możemy w Polsce podziwiać niezwykły kunszt wyjątkowego ciesielstwa" - pisze kurator wystawy Dominik Lisik.

Autor:
Justyna Nowicka

Opracowanie:
Ewelina Kołpak

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię