Ukazując ślady, echa i powidoki teorii ewolucji wystawa nawiązuje dialog z działalnością i kolekcją Muzeum Przyrodniczego Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN, którego historia sięga 1865 roku. Od końca XIX wieku biologiczne rozumienie otaczającego świata rozwijane było nie tylko w akademickich salach, ale przede wszystkim w instytucjach takich jak muzea. Muzeum przyrodnicze to przestrzeń edukacji, systematyzowania świata i określania tego co naturalne i przyjęte za normalne. W tym sensie, muzeum skupione na ewolucji to również miejsce eksponowania i ustanawiania polityki seksualnej: norm współżycia i reprodukcji budowanych w odniesieniu do świata przyrody. Projekt przybiera formę serii interwencji zbudowanych z dzieł sztuki, obiektów muzealnych, materiałów archiwalnych i dokumentacji badań artystycznych, wpisujących się w logikę wystawy stałej: dopowiadając do narracji wystawy i głosu instytucji, zamiast próbować ją zanegować.

- Projekt został zrealizowany w bardzo otwartym dialogu z osobami tworzącymi i zespół Instytutu Systematyki Ewolucji Zwierząt i Polskiej Akademii Nauk i Muzeum Przyrodniczego. Wszyscy jesteśmy zainteresowani jakiegoś rodzaju aktualizacją. Niebawem czekają nas nowe odsłony narracji muzealnej, ukierunkowane na współczesne badania prowadzone przez osoby z zespołu badawczego Instytutu Systematyki Ewolucji Zwierząt - mówi współkurator wystawy Łukasz Trzciński z Fundacji Imago Mundi.


TEORIA WSZYSTKIEGO / THEORY OF EVERYTHING
Muzeum Przyrodnicze Instytutu Ewolucji i Systematyki Zwierząt PAN w Krakowie
Wystawa czynna do 20.12.2024.
Udział biorą: Robert Gabris, Agata Kowalewska, Yan Kurz, Lotny Dom Wydawniczy, Patrycja Orzechowska, Vira Pakosh, Marta Romankiv, Łukasz Surowiec, Liliana Zeic
Zespół kuratorski: Jakub Gawkowski, Marianna Szczygielska, Łukasz Trzciński
Organizacja: Fundacja Imago Mundi
Partnerzy: Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt Polskiej Akademii Nauk, Dom Utopii - Międzynarodowe Centrum Empatii
dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego