Nagroda Conrada, przyznawana od 2015 roku, to pierwsze polskie wyróżnienie za debiut prozatorski. 10. gala wręczenia statuetki połączona z wykładem mistrzowskim Doroty Masłowskiej oraz premierą słuchowiska Chaszcze Elżbiety Łapczyńskiej i Michała Stępnia odbyła się 27 października – na zakończenie Festiwalu Conrada. Krakowskie święto literatury było okazją do spotkania z takimi pisarkami i pisarzami jak Lauren Groff, Eliza Kącka, Karl Ove Knausgård, Gabriel Krauze, Jacek Paśnik, Claudia Piñeiro, Adania Shibli, Dominika Słowik, Olga Tokarczuk i Eliot Weinberger.
W tym roku nominacje do Nagrody Conrada otrzymały: Emilia Dłużewska za Jak płakać w miejscach publicznych (Znak Literanova), Katarzyna Groniec za Kundle (Wydawnictwo Nisza), Małgorzata Lebda za Łakome (Wydawnictwo Znak), Ishbel Szatrawska za Toń (Wydawnictwo Cyranka) oraz Maria Halber za Strużki (Wydawnictwo Cyranka). To do tej ostatniej, za sprawą głosów kapituły i publiczności, powędrowała Nagroda Conrada. Maria Halber oprócz statuetki otrzymała kwotę trzydziestu tysięcy złotych. Częścią nagrody jest też miesięczny pobyt rezydencjalny w Krakowie oraz kampania promocyjna wyróżnionej książki na łamach „Tygodnika Powszechnego”.
Maria Halber jest poetką, autorką tekstów publikowanych m.in. w „Dwutygodniku”, „Małym Formacie” i „Piśmie”, a także współtwórczynią wydawnictwa Girls and Queers to the Front. Jej pierwsza książka prozatorska opowiada o trudnej przyjaźni dwóch dziewczyn, którym udaje się stworzyć silną więź mimo dzielących ich różnic. Halber w odświeżający sposób rekonstruuje okres dojrzewania i pierwszych zderzeń z rzeczywistością.
Fundatorem nagrody jest Miasto Kraków. Partnerami przedsięwzięcia są Fundacja Tygodnika Powszechnego i Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Dotychczasowe laureatki nagrody to: Liliana Hermetz za "Alicyjkę" (2014), Żanna Słoniowska za "Dom z witrażem" (2015), Anna Cieplak za "Ma być czysto" (2016), Weronika Gogola za "Po trochu" (2017), Olga Hund za "Psy ras drobnych" (2018), Dorota Kotas za "Pustostany" (2019) oraz Elżbieta Łapczyńska za "Bestiariusz Nowohucki" (2020), Paulina Siegień za "Miasto bajka” (2021), Urszula Honek za "Białe noce" (2022).