Jak poinformowało w czwartek biuro prasowe krakowskiego portu, nowo rozbudowana płyta postojowa w części zachodniej krakowskiego lotniska otrzymała właśnie ostatni dokument administracyjny tj. certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), który pozwoli na operacyjne uruchomienie nowej infrastruktury - tym samym lotnisko może rozpocząć jej użytkowanie.
"Dzięki tej inwestycji zyskaliśmy dodatkowo 15 miejsc postojowych dla samolotów kodu C. Wartość projektu to 120 mln złotych netto" - przekazał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.
Podkreślił, że w ramach właśnie tej inwestycji zostaną na okres zimowy uruchomione stanowiska do zabezpieczenia statków powietrznych przed oblodzeniem. Będą to stanowiska dedykowane w okresie zimowym tylko temu celowi, a sam proces zabezpieczenia będzie odbywał się na płycie lotniska tylko w tym obszarze.
Zdaniem władz lotniska nowoczesna infrastruktura wyposażona w aparaturę kontrolno–pomiarową oraz dedykowany procesowi odladzania zbiornik podziemny, a także niezależne nowe zbiorniki retencyjne wpłyną pozytywnie na gospodarkę wodną lotniska i pozwolą poprawić zabezpieczenie potoku Olszanickiego przed potencjalnym zanieczyszczeniem.
Prace związane z budową nowej płyty postojowej dla samolotów rozpoczęły się we wrześniu 2021 roku. Inwestycję realizowała firma Max Boegl Polska.
Zadanie obejmowało budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p. poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodziło też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.
Według władz lotniska inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego portu lotniczego, określający najważniejsze zadania na kolejne lata.
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko osiągnęło rekordowy wynik, obsługując ponad 9,4 mln podróżnych, a w tym roku planuje osiągnąć poziom 10 mln osób. W wiosenno-letniej siatce połączeń posiada ono ponad 150 połączeń regularnych do 34 krajów, realizowanych przez 27 linii lotniczych.