Wszystkomająca aplikacja miejska

„Liczymy na nowe standardy, jeżeli chodzi o dialog i konsultacje” – podkreślił w programie O Tym się Mówi wiceprezydent Krakowa Łukasz Sęk. Jak dodaje, stąd pomysł, by krakowianie mieli łatwiejszy dostęp do konsultacji planów i inwestycji w mieście. Ułatwić może to miejska aplikacja mobilna, w której mieszkaniec będzie mógł przedłużyć ważność biletu okresowego na komunikację miejską, ale dowie się też, że trwają konsultacje w sprawie inwestycji planowanej np. w jego dzielnicy.

Dzięki temu ci mieszkańcy, nawet wykonując taką prostą czynność jak przedłużenie ważności biletu, zobaczą informację czy dostaną powiadomienie: „wyraź swoje zdanie”

– tłumaczy Łukasz Sęk.

Kto i na jakich zasadach organizuje konsultacje społeczne? Kto i na jakich zasadach organizuje konsultacje społeczne?

Raz do roku referendum dzielnicowe?

Innym narzędziem, które ma poprawić dialog między miastem i mieszkańcami ma być referendum dzielnicowe. Tu – jak mówi Łukasz Sęk – jest za wcześnie, żeby mówić o szczegółach.

„Pracujemy nad zmianami, jeżeli chodzi o regulacje dotyczące dzielnic w tym zakresie. To musi być takie narzędzie, żeby też te referenda nie były na końcu kosztowne, tylko dało się je przeprowadzić w sposób stosunkowo prosty” – podkreśla wiceprezydent.

W najbliższych miesiącach miasto ma zamiar zorganizować w tym temacie... konsultacje społeczne.

„Chcemy dowiedzieć, się, jak mieszkańcy widzieliby ten proces. Jest kilka różnych pomysłów. Jeden jest taki, że co roku robimy jeden dzień, gdzie w każdej dzielnicy decydujemy o jakiejś ważnej sprawie. Trzeba też ustalić, kto na końcu będzie decydował o tematach i pytaniach”

– wyjaśnia Łukasz Sęk.

Jak dodaje, „referendum” powinno być organizowane tylko wtedy, gdy zaistnieje taka potrzeba.

Nowi dyrektorzy w krakowskim magistracie. Programista, radczyni prawna, bankowiec, historyk sztuki Nowi dyrektorzy w krakowskim magistracie. Programista, radczyni prawna, bankowiec, historyk sztuki

W Urzędzie Miasta zaczął już funkcjonować Wydział Dialogu Społecznego, a jego dyrektorem został Wojciech Harpula – dziennikarz i publicysta, były redaktor naczelny „Gazety Krakowskiej”. Do zakresu działania jednostki - jak czytamy na portalu Kraków.pl - należeć będzie m.in.: koordynacja spraw związanych z budżetem obywatelskim, opracowanie, upowszechnianie i wzmacnianie narzędzi dialogu i partycypacji społecznej, tworzenie standardów dialogu społecznego i konsultacji społecznych. Jednym z zadań będzie również udzielanie informacji telefonicznej dotyczącej funkcjonowania miasta oraz przyjmowanie zgłoszeń problemów i pomysłów dotyczących przestrzeni miejskiej poprzez infolinię miejską i elektroniczne kanały komunikacji, a także przeprowadzanie telefonicznych ankiet na zlecenie wydziałów i miejskich jednostek organizacyjnych.