Rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk poinformował PAP w środę, że wagony GT8S zostały zakupione „za bardzo atrakcyjną cenę”. Jak podkreślił, ich najważniejszą zaletą jest możliwość jazdy w dwóch kierunkach bez zawracania na pętli. Krakowski przewoźnik użytkuje już 28 takich pojazdów.
Według przedstawiciela MPK trzy pozyskane wagony w najbliższych latach zostaną poddane gruntowanej modernizacji, dzięki której - analogicznie jak wszystkie pozostałe kursujące już w Krakowie tego typu wagony - zyskają niską podłogę, klimatyzację oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Pozostałe dwa wagony będą wykorzystywane jako źródło części zamiennych do już eksploatowanych tramwajów tego typu.
Tramwaje mają ponad 26 m długości i jednocześnie mogą przewieźć 200 pasażerów.
Pod koniec 2021 roku krakowskie MPK zakończyło autorski program modernizacji 28 wagonów tramwajowych GT8 zakupionych w latach 2009–2013 w Duesseldorfie.
Dzięki przebudowie w Stacji Obsługi i Remontów MPK tramwaje te zyskały m.in. umiejscowioną w środku pojazdu niską podłogę wraz ze specjalną platformą umożliwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach, a także system klimatyzacji, nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring oraz antypoślizgową wykładzinę na podłodze.
Zachowana została funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli. Proces modernizacji tramwajów GT8 obejmował niemal wszystkie elementy wagonu, takie jak: wózki, na których porusza się wagon, silnik, układy hamulcowe, osie, obręcze kół, fotele, podłoga czy sufit.
Tramwaje GT8S zostały wyprodukowane w połowie lat 70. przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn.
Jak wskazał rzecznik, modernizacja wagonów GT8S to jeden ze sposobów na zwiększenie liczby tramwajów z niską podłogą we flocie krakowskiego przewoźnika.
„Oczywiście MPK cały czas inwestuje w zakupy nowych tramwajów. W latach 2020-2023 są realizowane dostawy 110 nowych Lajkoników. Na lata 2025-2026 zaplanowano zakup kolejnych 60 nowych tramwajów, w tym m.in. o długości ponad 40 metrów” - wskazał.