Jak wyjaśnił rzecznik MPK Marek Gancarczyk, tramwaj wyprodukowany w połowie lat 70. zostanie poddany modernizacji w Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze, dzięki której zyska element niskiej podłogi, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu.
Cechą charakterystyczną pojazdu jest jego dwukierunkowość, dlatego będzie wykorzystywany na trasach, gdzie nie będzie możliwości zawracania na pętlach, np. podczas budowy linii tramwajowej na Azory, gdzie nie jest planowana budowa pętli. Może także kursować podczas remontów krakowskich torowisk.
Używane tramwaje z Dusseldorfu kursują w Krakowie od kilku lat. W kolejnych latach krakowski przewoźnik planuje zakup kolejnych takich pojazdów.
Zdaniem rzecznika, krakowskie MPK sukcesywnie odnawia swój tabor zarówno dzięki zakupom nowych pojazdów, a także używanych wagonów a następnie ich modernizacji. Pozwala to na systematyczne zwiększanie liczby niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Obecnie trwa postępowanie na dostawę 35 nowych tramwajów (z opcją zakupu kolejnych 15), które dostarczyć ma konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris Bus & Coach z ceną za jeden wagon przekraczającą 7,27 mln zł netto.
Z kolei Stacji Obsługi Tramwajów wyspecjalizowała się w remontach i modernizacjach używanych pojazdów sprowadzanych z zachodniej Europy. Do tej pory odnowiła m.in. 40 tramwajów z serii EU8N, które powstały na bazie wagonów kupionych z Wiednia. Po przebudowie pojazdy zyskały środkowy człon niskopodłogowy, klimatyzację i odnowioną przestrzeń pasażerską.
Zmodernizowane tramwaje EU8N to wyprodukowane na przełomie lat 70. i 80. XX w. wysokopodłogowe wagony E6, które w stolicy Austrii wraz z doczepami C6 obsługiwały linię lekkiego metra U6. Pierwotnie były to wagony dwukierunkowe.
Zakończona w zeszłym roku przebudowa była jednym z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Najważniejszym jej elementem było przedłużenie pojazdów o środkowe, niskopodłogowe człony, które zostały wyprodukowane przez fabrykę Autosan w Sanoku. Zapewniają one wygodne wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi.
Wszystkie tramwaje zyskały udogodnienia charakterystyczne dla współczesnego taboru: całkowicie odnowioną przestrzeń pasażerską z nowymi siedzeniami pokrytymi specjalną tapicerką, klimatyzację, monitoring, automaty biletowe. Według szacunków krakowskiego przewoźnika tramwaje po modernizacji będą służyć przez następne 10-15 lat.
Krakowska przebudowa wiedeńskich wagonów została uznana w 2012 r. za jedną z najbardziej udanych w Europie przez branżowe czasopismo "Stadtverkehr", a zachodni przewoźnicy komunalni, np. z Dusseldorfu remontując posiadany tabor wzorują się na rozwiązaniach wypracowanych w krakowskim MPK.
PAP/wm