Jak poinformował we wtorek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, ogłoszone przetargi obejmują dostawę w sumie do 90 nowych pojazdów trzech rodzajów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m.
„Do tego przetargu MPK w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku, prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru” - zaznaczył rzecznik.
Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane – wskazał przedstawiciel MPK – przewoźnik brał pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. W tym roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej, obecnie trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na osiedle Azory.
„Kraków to obecnie jedyne miasto w Polsce, które eksploatuje wagony o długości ponad 40 metrów. Dzięki przetargowi liczba tych pojazdów jeszcze się zwiększy. Krakowska infrastruktura jest do eksploatacji takich pojazdów przystosowana” - wyjaśnił Gancarczyk.
Z kolei zamówienie wagonów dwukierunkowych o długości ponad 30 m jest przede wszystkim związane z planami miasta, które zakładają budowę linii prowadzącej na Azory.
„W pierwszym etapie nie będzie ona miała pętli do zawracania. To właśnie tam przydadzą się nowe dwukierunkowe tramwaje. Oczywiście będą one także wykorzystywane podczas remontów, gdy tramwaje nie będą miały możliwości zawracania na pętli” - tłumaczył przedstawiciel MPK.
Według niego zamówienie jednokierunkowych wagonów o długości ponad 30 metrów to dalszy rozwój i zwieszenie liczby podstawowego typu tramwajów, jakie są eksploatowane w Krakowie.
Przewoźnik podkreśla, że po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. W ten sposób osiągnie ona standardy, jakie od 2018 r. ma cała flota autobusowa krakowskiego przewoźnika.
Rzecznik zastrzegł, że ostateczna liczba zamówionych tramwajów w ogłoszonych przetargach będzie zależała od możliwości finansowych spółki oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych. MPK chce starać się m.in. o środki z Krajowego Planu Odbudowy.
W ostatnich latach MPK w Krakowie zrealizowało projekty inwestycyjne o wartości 2,44 mld zł, w tym z zewnętrznych środków pozyskano 1,13 mld zł - podano.