Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Krakowscy "stacze" łamią uchwałę o Parku Kulturowym

  • Kraków
  • date_range Piątek, 2013.02.22 07:53 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 03:47 )
Tak wynika z ekspertyzy prawnej, którą zlecił magistrat. Do tej pory urzędnicy nie byli pewni, jak traktować "żywe reklamy". Teraz zamierzają się ich pozbyć z ulic Starego Miasta.

fot.Maciej Skowronek

Posłuchaj relacji naszego reportera
Krakowscy "stacze"/fot. Maciej Skowronek

Urząd Miasta Krakowa wypowiada wojnę "żywym reklamom". Są one stałym i według mieszkańców niezbyt estetycznym elementem krajobrazu krakowskiego Starego Miasta. Chodzi o tak zwanych "staczy", czyli osoby, które stoją i chodzą po ulicach z reklamami sklepów, czy restauracji.

Do tej pory były wątpliwości, czy takie "żywe reklamy" wpisują się w uchwałę o Parku Kulturowym, który zakazuje krzykliwych i szpecących krajobraz reklam w zabytkowej części Krakowa. Urzędnicy, aby rozwiązać tę kwestię, zlecili ekspertyzę prawną, która wykazała, że ta forma reklamy jest niezgodna z uchwałą o Parku Kulturowym. W konsekwencji, w ciągu miesiąca "stacze" muszą zniknąć.



Dokładnie za tydzień urzędnicy spotkają się ze strażą miejską w tej sprawie, a ostateczny termin usunięcia "staczy" to początek sezonu turystycznego, czyli kwiecień. Filip Szatanik z Urzędu Miasta Krakowa informuje, że są to niezaprzeczalnie "żywe reklamy", a tego typu działania na terenie Parku Kulturowego są zabronione.

Krakowianie w sprawie "staczy" mają jednoznacze zdanie, są za usunięciem ich ze Starego Miasta , bo jak twierdzą - to psuje zabytkowy krajobraz. "Jest to denerwujące", "Trochę szpeci, nie zachęci turystów do odwiedzania Krakowa" - wypowiadają się mieszkańcy.

Park Kulturowy obejmuje w tej chwili Rynek Główny i jego okolice. Do czerwca ubiegłego roku wszyscy przedsiębiorcy działający na tym terenie musieli dostosować swoje szyldy i reklamy do zapisów uchwały. Ci spoza obszaru Parku robić tego nie muszą. Budzi to kontrowersje i niezadowolenie mieszkańców Krakowa, bo kiedy tylko opuści się okolice Rynku Głównego, gigantyczne reklamy krzyczą prawie z każdego miejsca, to mieszkańcom również przeszkadza.

Przypomnijmy, uchwała o Parku Kulturowym obejmuje obecnie Rynek Główny, uliczki dochodzące do rynku, a także przestrzeń wokół Wawelu. Chodzi o to, aby chronić zabytkową część Starego Miasta. Kraków jako pierwszy w Polsce wprowadził tego typu regulacje.

(Maciej Skowronek/dw)
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię