Przeszło 600 tysięcy złotych kary mógłby zapłacić właściciel reklamy zamontowanej na krakowskim hotelu Forum, gdyby w życie weszły przepisy dotyczące uchwały krajobrazowej.

Dozwolona byłaby z kolei reklama świetlna na Tauron Arenie Kraków. Problem miałyby kina, bo wymiary plakatów filmowych musiałyby być dostosowane do nowego prawa.. Czyli musiałyby mieć powierzchnię nie większą niż 5 metrów kwadratowych. To tylko niektóre kontrowersje dotyczące uchwały krajobrazowej, o których rozmawiali dziś krakowscy radni.

- Jeżeli dopuszcza się wyświetlacz LED na Arenie, dlaczego nie dopuszcza się firmom, które mają wyświetlacze w trakcie amortyzacji? Gmina poniosła koszty, więc musi mieć wyświetlacz LED. Każdy może teraz wyjść i powiedzieć, że poniósł koszty - mówi radny PO Grzegorz Stawowy.

Jego zdaniem Urząd Miasta Krakowa jest nieprzygotowany do wprowadzenia przepisów. Z kolei do tego, by najpierw zrobić ewidencję istniejących w mieście reklam, namawiała Małgorzata Jantos, radna Nowoczesnej. "60-80% reklam jest nielegalnych. Należy najpierw zobaczyć, które reklamy są legalne. Dopiero potem można się zastanowić, czy potrzebne są korekty" - podkreślała.

Nasze zabykowe kamienice zasłonięte sąa gigantycznymi banerami, aż przykro patrzeć. Nie zabraniamy reklam, jedynie je porządkujemy - mówi Nina Gabryś – krakowska radna Koalicji Obywatelskiej.

Pytań ws. uchwały było dziś mnóstwo.. Dla przykładu: urzędnicy chcą uregulować sprawę grodzenia osiedli. Projekt uchwały zakazuje montowania ogrodzenia na nieruchomości z zabudową wielorodzinną.

Mieszkańcy będa sobie musieli oiradzic z podrzucanymi śmieciami, a nie będa mogli terenu ogrodzić. I będzie pat - ma byc czysto, a ja nie moge ogrodzić - mówi Włodzimierz Pietrus – szef klubu radnych Prawo i Sprawiedliwość.
Inna z wątpliwości radnych dotyczy organu, który miałby egzekwować przestrzeganie nowego prawa. Radni – jak twierdzą – nie mają wątpliwości, że uchwała jest miastu potrzebna. Nie ma jednak idealnego środka, który zadowoliłby każdą ze stron -  miasto i przedsiębiorców.

Lobbyści i przesiebiorcy zaczynaja krążyć wokół tej uchwały, wysyłaja pisma do radnych, próbują przekonać do liberalizacji przepisów, albo odrzucenia uchwały. Nie mamy prawa ulegania lobbystom, którzy zarabiają na rynku reklam w Krakowie - mówi Michał Drewnicki z klubu PiS.
Część radnych uważa, że trzeba zacząć od ewidencji reklam już istniejących.

Gdybyśmy wyegzekwowali ściagnięcie tych reklam, to uchwała krajobrazowa nie byłaby potrzebna, ale nie mamy narzędzi - mówi Artur Buszek z Koalicji Obywatelskiej..

Wiceprezydent Krakowa – Jerzy Muzyk tłumaczy, że ciężko określić skalę nielegalnych reklam w Krakowie, bo niektóre funkcjonują czasowo. Zgodnie z analizami najbardziej reprezentatywnych ulic w mieście – około 70 procent bilboardów i innych nośników nie spełni norm uchwały krajobrazowej. Te reklamy, nawet legalne, które nie spełniaja kryteriów uchwały, będa musiały byc zmienione, albo usunięte do 1 lipca 2022 roku.

Muzyk i zapowiada, że miasto nie będzie tworzyło nowych organów do kontroli przestrzegania przepisów. Zgodnie z założeniami uchwały, status nietykalnych miałyby mieć reklamy, które powstały przed 1989 roku.

Prace nad projektem uchwały krajobrazowej dla Krakowa ruszyły jesienią 2015 roku. Od tego czasu projekt był już trzykrotnie wykładany do publicznego wglądu. Jeśli radni przegłosują uchwałę, wejdzie ona w życie od lipca.

Zapisy precyzują wielkość reklam oraz miejsca, w których mogą być montowane banery. Dla przykładu, powierzchnia reklam na słupach czy muralach nie może być większa niż 5 metrów kwadratowych. Dokument precyzuje też odległość wolnostojących tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między banerami na ulicach wlotowych do miasta.  

Uchwała ma wyeliminować zasłanianie całych elewacji siatkami reklamowymi. Będą one mogły zawisnąć tylko na okres remontów, nie dłużej niż na rok i nie częściej niż co 7 lat. Urzędnicy chcą także uregulować sprawę grodzenia osiedli. Projekt uchwały zakazuje montowania ogrodzenia na nieruchomości, na której, np. stoją bloki.

Tablice reklamowe, które już istnieją, trzeba będzie dostosować do nowych wymogów w terminie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

(Dominika Kossakowska/ko/bp)