- Dwa pierwsze ZPI (Wielopole i Bronowice).
Właśnie się rozpoczynają, reszta czeka na poprawki. Miasto chce trzymać wysokie standardy urbanistyczne.
- Zdecydowana walka z mikrokawalerkami.
Ponad 30 postępowań, decyzje o rozbiórkach, a inwestorzy zmieniają podejście.
- Plan Ogólny do końca 2025 roku.
Konsultacje społeczne rozpoczną się latem, równolegle powstaje strategia funkcjonalno-przestrzenna.
- Rowerowa ofensywa.
Miasto likwiduje „białe plamy”, modernizuje infrastrukturę i przeznacza dziesiątki milionów złotych na rozwój sieci tras.
Gościem czwartkowego programu „O tym się mówi” był Stanisław Mazur, pierwszy zastępca prezydenta Krakowa. Rozmawialiśmy o inwestycjach i urbanistyce - od wdrażania Zintegrowanych Planów Inwestycyjnych (ZPI), przez walkę z mikrokawalerkami, po politykę rowerową miasta i harmonogram prac nad Planem Ogólnym.
Zintegrowane Plany Inwestycyjne: miasto wysoko zawiesza poprzeczkę
Przypomnijmy: idea ZPI zakłada partnerską współpracę z inwestorami, przy jednoczesnym zapewnieniu korzyści dla mieszkańców. Choć złożono kilka wniosków, tylko dwa - dotyczące inwestycji przy ulicy Wielopole (dawny bank) oraz osiedla Bronowice - otrzymały zielone światło. W przypadku pierwszego mowa o parkingu podziemnym, w drugim - o kładce pieszo-rowerowej i parku.
Pozostałe wnioski zostały odrzucone, ponieważ w projektach były braki (na przykład zbyt mały udział terenów zielonych). Wiceprezydent zaznaczył, że miasto świadomie ustawiło wysoką poprzeczkę.
Inwestorzy, którzy być może początkowo przyjmowali, że da się iść na skróty i w trochę w mniejszym stopniu respektować oczekiwania miasta, spotkali się z jasną odpowiedzią. ZPI są bardzo mile widziane, ale muszą gwarantować wysoki standard i celowo na tym etapie przyjęliśmy taki sposób procedowania, żeby ta poprzeczka była bardzo wysoko zawieszona. Chodzi o to, żeby przy następnych ZPI wszyscy wiedzieli, jakie są oczekiwania miasta
- tłumaczył wiceprezydent.
Stop mikrokawalerkom: drony będą monitorować inwestycje
Stanisław Mazur opowiedział również o działaniach, jakie miasto podejmuje w walce z patodeweloperką - wszczęto ponad 30 postępowań dotyczących nielegalnych przekształceń domów jednorodzinnych w wielolokalowe budynki. Wydano również decyzje o rozbiórkach:
Co więcej, wykorzystując nowoczesne technologie, na przykład drony, chcemy monitorować inwestycje, zwłaszcza te, co do których mamy wątpliwości, czy deklarowane standardy i zapisy projektów budowlanych odpowiadają temu, co tam w praktyce się dzieje
Mazur podkreślił, że nawet środowisko deweloperskie przyjmuje te zmiany jako szansę na poprawę swojego wizerunku.
Plan Ogólny i strategia miasta: konsultacje już wkrótce
Choć ustawodawca wydłużył termin przyjęcia planu do połowy 2026 roku, Kraków trzyma się wcześniejszego harmonogramu: do końca 2025 roku dokument ma trafić pod obrady Rady Miasta. Mazur zapowiedział rozpoczęcie konsultacji społecznych jeszcze przed wakacjami, żeby dać mieszkańcom czas na dyskusję. Nowością jest powiązanie Planu Ogólnego z modelem funkcjonalno-przestrzennym miasta, czyli z „wizją, jakiego Krakowa chcemy”.
Pracujemy równocześnie nad strategią miasta, bo po raz pierwszy ustawodawca odwrócił myślenie. Do tej pory strategie rozwoju miasta i plany ogólne były bytami, które funkcjonowały obok siebie. Teraz, żeby sporządzić plan ogólny, trzeba przyjąć model funkcjonalno-przestrzenny, czyli taką część strategii, która mówi jakiego miasta chcemy. Gdzie chcemy budować, gdzie chcemy kanałów komunikacyjnych, gdzie zieleni, szkół. To wszystko musi być najpierw opisane, a potem przeniesione do planu ogólnego
- tłumaczył wiceprezydent.
Polityka rowerowa: brakujące ogniwa i 40 milionów złotych
Gość Radia Kraków miał też dobrą wiadomość dla krakowskich rowerzystów i rowerzystek - „Zidentyfikowaliśmy białe plamy i luki infrastrukturalne”. Co to znaczy?
Miasto przygotowuje listę priorytetowych projektów rowerowych, ich harmonogram będzie gotowy za kilka miesięcy. W tym roku na projektowanie i budowę tras rowerowych miasto przeznaczy prawie 40 mln zł, w kolejnym – podobną kwotę.
Dobrym prognostykiem na przyszłość jest to, że udało nam się zbudować zespół dosyć liczny, w którym są rowerzyści, aktywiści, urzędnicy i decydenci. Zespół spotyka się co miesiąc. I naprawdę bardzo, bardzo rzetelnie pracuje
- przekonywał Mazur.
Najważniejsze zadania rowerowe? Kładka nad Białuchą, tunel na stopniu wodnym Dąbie, przebudowa tras na wałach Wilgi. Miasto będzie też rozwijać publiczną wypożyczalnię rowerów LajkBike (wynajmem długoterminowy) i system Park-e-Bike.