"Transport niskoemisyjny miejski to jeden z tych obszarów, które - po drogach i kolejach - wymaga wielkich nakładów finansowych i tak też robimy. To trzeci, jeżeli chodzi o alokację, obszar wspierania infrastruktury w naszym kraju, który już w tej chwili funkcjonuje" - mówił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda podczas piątkowego briefingu w Krakowie.
Jak przypomniał, przekazane Krakowowi dodatkowe środki pochodzą z pozostałej części alokacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który został wykorzystany w naszym kraju w 97 proc.
"Poziom alokacji w wysokości 97 proc. to najwyższy poziom, jeżeli chodzi o sposób wykorzystywania środków europejskich (...). Jesteśmy krajem, który wykorzystuje te środki w sposób znakomity, nie ma żadnych nieprawidłowości, jeśli chodzi o wykorzystanie tego instrumentu" - zaznaczył minister funduszy.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że duże inwestycje infrastrukturalne w Krakowie są realizowane dzięki dobrej współpracy rządu i samorządu.
"W każdym regionie, gdzie jest taka wola i samorząd współpracuje z rządem, mamy podobne efekty - dzisiaj dzięki wsparciu rządowymi środkami we wszystkich regionach trwa ożywiony ruch inwestycyjny (...). Każdy mieszkaniec Aglomeracji Krakowskiej jest beneficjentem tej pomocy" - mówił szef resortu infrastruktury.
Jak wskazał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, dodatkowe dofinansowanie w wysokości 25 mln zł zostanie przeznaczone na zmniejszenie zobowiązań spółki komunalnej zaciągniętych na budowę Trasy Łagiewnickiej. Łącznie spółka ta pozyskała na część tramwajową tego przedsięwzięcia niemal 123 mln zł ze środków unijnych.
"Wcześniej dofinansowanie stanowiło ok. 67 proc. projektu torowiskowego, w tej chwili dobijamy do 85 proc., czyli maksymalnego poziomu środków unijnych" - zaznaczył Majchrowski.
Według niego pozostałe pieniądze z pozyskanej puli 44,8 mln zł zostaną przeznaczone na rozwój transportu niskoemisyjnego w ramach Aglomeracji Krakowskiej, w tym remonty i modernizację torowisk oraz zakup nowego taboru.
Trasa Łagiewnicka w Krakowie - 3,5-km arteria łącząca obszary Kurdwanowa i Ruczaju na południu miasta i stanowiąca fragment trzeciej obwodnicy miasta - została otwarta w sierpniu ub.r. Jej budowa wraz z linią tramwajową trwała od 2018 roku. Koszt zadania - jednej z najważniejszych inwestycji Krakowa ostatnich lat wyniósł 840 mln zł.
Wykonawcą zadania było konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA, które zaprojektowało i zbudowało trzypasmową arterię o długości 3,5 km na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Ok. 2 km trasy prowadzone jest w tunelach, powstało też pięć węzłów drogowych. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji była linia tramwajowa o długości 1,7 km, która połączyła os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.