Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, do Krakowa na testy przyjechał niskopodłogowy, przegubowy Solaris Hydrogen U18, który swoją premierę miał w 2022 roku. Pojazd ten wyjechał na linię nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony), na której przez najbliższe kilka tygodni będzie woził pasażerów.

Pojazd jest przystosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Jednocześnie może przewieźć 123 osoby, w tym 44 na miejscach siedzących.

Według rzecznika przegubowy Solaris na wodór, to kolejny pojazd zasilany tym paliwem, użytkowany przez krakowskiego przewoźnika - MPK eksploatuje autobusy wodorowe od czerwca 2022 roku. Do tej pory były to pojazdy o długości 12 m. Teraz po raz pierwszy na linię wyjechał autobus przegubowy.

Wszystkie te pojazdy są całkowicie bezemisyjne, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Do tankowania wodoru w krakowskim MPK służy mobilna stacja Orlen Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie - jest to pierwsza mobilna stacja do tankowania wodoru w Polsce.

Przedstawiciele MPK zapowiadają, że spółka w najbliższych latach planuje nabycie 10 nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych – w ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinansowanie ich zakupu.