Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, wybór Irizara oznacza, że do Krakowa po raz pierwszy w historii trafią nowe autobusy elektryczne tego producenta.
„Mieszkańcy miasta co prawda mieli możliwość podróżować w tym roku autobusem tej marki, ale odbywało się to w ramach testów” - przypomniał przedstawiciel przewoźnika.
Zamówienie dotyczy czterech nowych elektrycznych autobusów, z opcją dostawy kolejnych trzech pojazdów. Koszt ich dostawy wynosi 24,2 mln zł. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Rzecznik wskazał, że rozstrzygnięty przetarg dotyczy tylko części realizowanych przez MPK zakupów zeroemisyjnych pojazdów. W tym roku krakowski przewoźnik wybrał już oferty Solarisa, który w sumie w przyszłym roku dostarczy do Krakowa 25 autobusów elektrycznych przegubowych oraz 13 autobusów o długości 12 metrów.
„To oznacza, że w przyszłym roku we flocie MPK autobusów zasilanych energią elektryczną będzie już ponad 120” - zapowiedział przedstawiciel MPK.
Wszystkie zamawiane pojazdy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.