Prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński przypomniał, że ubiegły rok krakowskie lotnisko zakończyło rekordowym w swojej historii wynikiem prawie 11,1 mln obsłużonych pasażerów.

Do 2045 roku aż 25 milionów pasażerów

„W tym roku prognozujemy wynik zbliżony do 12 mln pasażerów, ale będziemy walczyli o to, żeby przekroczyć 12 mln. To rekordowe wyniki, najlepsze, odkąd lotnisko powstało (…), ale problemy ze względu na rosnący ruch stają się coraz bardziej palące” – mówi prezes Kraków Airport.

Według niego krakowskie lotnisko plasuje się w „pierwszej lidze lotnisk europejskich”, a jego wyniki to odpowiedź na rozwój gospodarczy i turystyczny Krakowa i Małopolski. Prognozy zarządu Kraków Airport zakładają wzrost ruchu pasażerskiego w kolejnych latach. W roku 2031 ma zostać osiągnięty poziom 16 milionów obsłużonych pasażerów, a w 2045 - 25 milionów.

Strutyński zapowiedział, że aby sprostać tym wyzwaniom zarząd pracuje nad programem inwestycyjnym dla lotniska, który obejmuje zarówno modernizację istniejącej infrastruktury, jak i budowę nowych obiektów. Najważniejszą z nich jest budowa nowej drogi startowej. Obecna jest wysłużona i konieczny jest jej remont. Z powodu protestów i odwołań procedura związana z wydaniem decyzji środowiskowej dla nowej drogi startowej od kilku lat przeciąga się w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach.

Pierwszy etap - 1800 metrów

Członek zarządu Kraków Airport Janusz Kardasiński przekazał, że zgodnie z optymistycznymi przewidywaniami decyzja taka może zostać wydana w listopadzie 2025 roku. Dwa lata później mógłby zostać wybrany wykonawca budowy, a pierwszy etap o długości 1800 metrów byłby gotowy jesienią 2029 roku (droga ta przyjmowałaby już większość samolotów lądujących i startujących w Krakowie). Kolejne dwa etapy i wydłużenie drogi do docelowych 2800 metrów zaplanowano na lata 2029-2031.

Zarząd lotniska uważa, że proces jest długotrwały i obarczony ryzykiem, dlatego opracowuje alternatywny plan, gdyby procedury się przeciągały, a obecna droga wymagała pilnej naprawy. Według relacji przedstawicieli lotniska, tzw. plan B zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji administracyjnych dla remontu i przebudowy istniejącej drogi startowej. Jak wyjaśniono, procedura związana z przygotowaniem tego zadania będzie trwała półtora roku, a sam remont pasa startowego zajmie trzy miesiące - w tym czasie lotnisko musiałoby zostać wyłączone z użytkowania.

„To ostateczność, do której chcemy być przygotowani” - zaznaczył Strutyński i podkreślił, że stan techniczny obecnej drogi startowej jest cały czas monitorowany, a gdyby zaszła konieczność jej remontu będzie to zakomunikowane z rocznym wyprzedzeniem.

Najpierw terminal cargo

Według prezesa kolejnym wyzwaniem będzie dostosowanie terminala pasażerskiego do wzrostu ruchu pasażerskiego, którego dynamika jest znacznie większa, niż przewidywano w przyjętym wcześniej tzw. masterplanie. Zakładał on rozbudowę terminala do obsługi 12 mln pasażerów rocznie.

Nowe założenia rozbudowy obiektu – wyjaśnił Strutyński – bazują na uzyskanych już decyzjach administracyjnych, w tym decyzji środowiskowej i pozwoleniu na budowę, ale przewidują zwiększenie przepustowości obiektu do poziomu 19 mln pasażerów rocznie.

W pierwszym etapie, do kwietnia przyszłego roku, do obsługi pasażerów ma zostać przystosowany obecny terminal cargo. Będzie on pełnił funkcję tymczasowego terminala dodatkowego.

Rozbudowa terminala będzie wykonywana modułowo, tak aby każdy kolejny element zwiększał przepustowość krakowskiego lotniska. Najpierw obiekt zostanie rozbudowany od strony zachodniej - do 2029 roku, a po ukończeniu tego modułu, od strony wschodniej - do 2031 roku.

Wreszcie ILS

Docelowo nowy terminal pasażerski ma mieć 120 tys. m.kw powierzchni i przepustowość wynoszącą 19 mln pasażerów rocznie. Jak zastrzegł Strutyński, nowy terminal zaprojektowano tak, aby sprostał nawet ruchowi przewidywanemu na 2035 rok.

W planach inwestycyjnych lotniska jest także budowa budynku biurowego dla administracji lotniska oraz spółek i instytucji związanych z działalnością portu o powierzchni 9,5 tys, metrów kw., rozbudowa parkingów i zewnętrznego układu drogowego.

W kwietniu tego roku ma zapaść także decyzja w sprawie budowy systemu ILS trzeciej generacji na obecnej drodze startowej. Obecnie trwają analizy dotyczące możliwości technicznych i zasadności takiego przedsięwzięcia.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym; w całym zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób. W obowiązującym obecnie zimowym rozkładzie lotów oferuje 128 połączeń do 31 krajów, zapewnianych przez 24 linie lotnicze.