Jak wyjaśniła w piątek rzeczniczka prasowa Kraków Airport Natalia Vince, dzięki oddanej części nawierzchni lotnisko w Balicach zyskało sześć nowych stanowisk postojowych, ale zmiana organizacji ruchu związana z pracami w kolejnym etapie rozbudowy płyty wymusiła czasowe zamknięcie trzech wcześniej istniejących stanowisk.
"Zatem w wyniku uruchomienia nowej części Kraków Airport w sezonie letnim 2023 będzie dysponował trzema dodatkowymi stanowiskami postojowymi kodu C" - wyjaśniła przedstawicielka lotniska. Pomieszczą one najpopularniejsze średnie samoloty typu boeing B737 lub airbus A320.
Prace związane z budową nowej płyty postojowej dla samolotów rozpoczęły się we wrześniu 2021 roku. Inwestycję realizuje firma Max Boegl Polska kosztem blisko 134 mln zł brutto. Według rzeczniczki Portu Lotniczego Kraków-Balice dotychczas ukończono ok. 90 proc. nawierzchni betonowej.
"Zakończenie robót i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Kraków Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C" - zapowiedziała Natalia Vince.
Zadanie obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p. poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.
Według władz lotniska inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego portu lotniczego, określający najważniejsze zadania na kolejne lata. Program ten zakłada osiągnięcie przepustowości na poziomie 12 mln pasażerów rocznie.
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in. budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2022 r. port obsłużył blisko 7,4 mln pasażerów. Był to drugi wynik w historii lotniska. Rekord na poziomie 8,4 mln podróżnych ustanowiono w ostatnim przed pandemią 2019 r.
W obowiązującym letnim rozkładzie lotów przewoźnicy operujący z krakowskiego lotniska oferują 144 połączenia, w tym dziewięć nowych, do 106 miast w 33 krajach.