Są na to szanse, choć na szczęście małe. Jak wskazuje Dariusz Nowak z krakowskiego magistratu, urząd miasta miał już okazję w zeszłym roku wyrazić swoją opinię co do proponowanych tras. Wtedy jednak zastrzeżeń nie było, bo... proponowane warianty były inne - twierdzi Dariusz Nowak.
"Teraz na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawiły się nowe propozycje. One są nowe również i dla nas. Te plany kolidują z naszymi planami, dlatego że one idą w korytarzu trasy wolbromskiej, również i obwodnicy Zielonek, ale co najważniejsze również koliduje czy wręcz uniemożliwia nasze plany dotyczące tramwaju Krowodrza Górka - Górka Narodowa" - relacjonuje Nowak.
Ale jak uspokaja rzecznik Centralnego Portu Lotniczego, Konrad Majszyk, wariantów jest kilka i każdy z nich może jeszcze podlegać zmianom. Mają w nich pomóc prowadzone właśnie konsultacje.
"My zamierzamy wybrać jeden z nich docelowo, natomiast żaden z nich nie jest wykuty w kamieniu już na stałe. My pod wpływem między innymi tych konsultacji z mieszkańcami jesteśmy gotowi do tego, żeby nasze propozycje skorygować" - mówi Majszyk.
Wątpliwości mają też mieszkańcy gminy Wielka Wieś. Trasy poprowadzono nie tylko przez teren parku krajobrazowego, niektóre warianty są też bardzo blisko rezerwatów chronionych w ramach obszaru Natura 2000. Stąd obawy, że budowa nowych linii kolejowych może im zagrozić.
"To katastrofa dla lokalnej społeczności. Gmina Wielka Wieś żyje z turystyki. To bardzo ważne dla regionalnej społeczności i dla całej Małopolski. Jak mieszkańcy Krakowa będą chcieli uciec od tego zgiełku, nie będą mieli gdzie przyjechać. Przyroda zostanie zniszczona przez linie kolejowe" ostrzega słuchacz Radia Kraków, pan Grzegorz.
Jak dodaje nasz słuchacz, jednocześnie proponowane trasy omijają Krzeszowice, które od lat czekają na szybkie połączenie kolejowe z Olkuszem. Konrad Majszyk zaznacza, że na terenie parku krajobrazowego mogą pojawić się dodatkowe rozwiązania.
"Nawet gdyby ten wariant był realizowany, to na etapie projektowym projektanci dostaną takie zadanie, żeby przez ten park przejść w sposób maksymalnie bezkolizyjny. Oni mają na przykład w zanadrzu takie rozwiązania jak przejście na poziomie -1, czyli w tunelu, albo +1, czyli na estakadzie" - tłumaczy Majszyk.
Podkreśla też, że prowadzone właśnie konsultacje mają wyeliminować większość takich kontrowersji na projektowanych trasach. Tunel jest też jego zdaniem możliwy pod linią tramwajową do Górki Narodowej. Uwagi można zgłaszać zarówno pocztowo jak i przez Internet jeszcze przez tydzień, do 10 marca. W planach są też kolejne tury między innymi w ramach uzyskiwania potrzebnych zgód na budowę.
Według ostatnich zapowiedzi budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i pierwszych linii kolejowych ma ruszyć za trzy lata. Prace przy nowych torowiskach mają potrwać do 2040 roku.