Przepisy mówią, że warunkiem wprowadzenia tak zwanego kontraruchu na drodze jednokierunkowej jest szerokość co najmniej trzech metrów. Trzeba też rozróżnić kontraruch i kontrapas - ten drugi jest oznaczony białą linią na całej swojej długości. Kontraruch z kolei to namalowany na drodze piktogram roweru i strzałki wskazujące kierunek jazdy. Taka organizacja ruchu jest popularna szczególnie w dzielnicy Krowodrza, na przykład na ulicach Sienkiewicza, Kościelnej czy Gzymsików. Lokalni mieszkańcy wskazują, że jest to duży problem.
- A
- A
- A
"Kontraruch" - problematyczny dla kierowców i rowerzystów w Krakowie, nie dla urzędników
Trzymetrowa droga, na której samochody muszą się wyminąć z rowerami, a w gratisie parkingi z jednej lub z obu stron jezdni. To rzeczywistość na jednokierunkowych ulicach w Krakowie, szczególnie w dzielnicy Krowodrza. Rowerzyści i kierowcy skarżą się na to, że trudno się na takich drogach wyminąć. Urzędnicy podtrzymują, że wszystko jest zgodne z przepisami.Urzędnicy podkreślają, że wszystko jest zgodne z przepisami. Jak mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie - matematyka jest prosta:
Obrys rowerzysty ma 0,9 metra, natomiast pojazdu mniej niż 2 metry, czyli matematycznie się mijamy. To, że trzeba zwolnić, na pewno jest z punktu widzenia prowadzącego pojazd uciążliwością, ale też w strefie 'Tempo 30' mamy jeździć wolniej. Jadąc 30 na godzinę na takiej wąskiej uliczce spokojnie możemy się wyminąć.
Faktycznie - szerokości roweru i samochodu łącznie są mniejsze niż trzy metry, ale co z bezpiecznym odstępem? Zalecane jest zachowanie około metrowej odległości od wymijanego lub wyprzedzanego roweru, a tutaj zostaje nam 30-40 centymetrów. Niestety, pomimo tego absurdu raczej nie ma szans na zmiany. Żeby poszerzyć drogi i zwiększyć odstęp samochodów od rowerów, trzeba by usunąć parkingi bądź zieleń albo zwęzić chodniki.
Trasy lokalne, gdzie mieszkańcy jeżdżą spokojnie, podjeżdżają pod dom, to nie są główne trasy rowerowe. Po prostu musimy sobie ustępować. Mamy w przepisach stwierdzenie, że wtedy obie strony powinny zwolnić, zjechać jak najbardziej do prawej, ewentualnie powstrzymać się od ruchu. Ten, komu jest w danej sytuacji wygodniej to zrobić, powinien ustąpić
- komentuje Marcin Dumnicki ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów.
Jak dodaje aktywista, nawet w policyjnych bazach danych trudno znaleźć informacje o wypadkach spowodowanych przez kontraruch.
Zarząd Transportu Publicznego radzi, żeby zgłaszać konkretne przypadki nieprawidłowego parkowania, które powoduje zwężenie wspomnianych trzech metrów drogi jednokierunkowej. Należy też informować o słabej widoczności przy wjeździe na daną ulicę, gdzie trudno zauważyć jadącego z naprzeciwka rowerzystę.
W Krakowie łącznie jest około 300 dróg jednokierunkowych z wyznaczonym kontraruchem dla rowerzystów.
Komentarze (1)
Zobacz także
Najnowsze
-
06:01
Aktualności komunikacyjne Radia Kraków 22.11
-
22:16
Festiwal Twórczości Korowód, czyli święto piosenki autorskiej
-
22:08
Laureaci Nagrody ZNAKU i HESTII im. ks. Józefa Tischnera 2024
-
21:51
Tarnów na sportowo. Przynajmniej w tym jednym dniu
-
21:33
Festiwal Twórczości Korowód, czyli święto piosenki autorskiej
-
21:16
Aktywiści: Kraków stawia na komunikację zbiorową, ale promuje ruch samochodowy
-
20:54
Ekstraklasa piłkarska – trener Cracovii: mecze z Legią wyzwalają dodatkowe emocje.
-
20:30
1. liga piłkarska - daleki wyjazd lidera z Niecieczy na koniec 1. rundy. Wisła Kraków zagra przy Reymonta 22.
-
10:40
Prof. Agnieszka Chłosta-Sikorska zaprasza na Kobiecy szlak - Alina Fedorowiczowa
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze