Jak poinformowała w czwartek Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, na łącznicy budowanej od września 2015 r. trwają ostatnie prace, a końcówkę głównego etapu robót przewidziano we wrześniu. Od połowy grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2017/2018, nową linią o długości 2,5 km pojadą pociągi.
Według PKP PLK, estakady i torowisko są już gotowe. Trwają roboty wykończeniowe na przystankach Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Montowane są elementy wyposażenia budynków, balustrady, instalacja elektryczna. Układana jest kostka. We wrześniu rozpoczną się odbiory i prace uzupełniające.
Zdaniem zarządcy infrastruktury, budowa łącznicy to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych na terenie Krakowa i Małopolski. Polega na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.
Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł.
Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.
(PAP/ko)