ZIKiT już się do tego przygotowuje. Planuje między innymi konsultacje społeczne z mieszkańcami. O czystej strefie i o planach - z Bartoszem Piłatem, ekspertem z ZIKiT-u rozmawiał Maciej Skowronek, który zapytał czy Strefa Czystego Transportu to próba obejścia decyzji wojewody. Według eksperta, to sam wojewoda zasugerował, że na taki sposób ograniczenia ruchu na Kazimierzu będzie jego pełna zgoda.
POSŁUCHAJ! Obywatelski Kraków o zmianach na Kazimierzu. Audycja z 18.07.2018 r.
ZIKiT chce jednak decyzje zaskarżyć, żeby było wiadomo, czy takie rozwiązania, jakie do tej pory stosowano, były zgodne z prawem. Ostateczne rozstrzygnięcie sporu może dać jedynie sąd.
ZIKit chce ograniczenia ruchu na Kazimierzu nie tylko z powodu troski o czyste powietrze, ale również bezpieczeństwa pieszych. To tylko pierwszy etap, w przyszłości ograniczenie ma objąć także inne dzielnice. Pierwszą, doświadczalną dzielnicą jest niewielki Kazimierz. Strefa Czystego Transportu nie będzie obejmować mieszkańców Kazimierza, którzy będą mogli swobodnie tam wjeżdżać i parkować pod swoim domem. Pozostali mieszkańcy miasta i turyści będą mogli na Kazimierz wjechać jedynie pojazdami elektrycznymi lub zasilanymi gazem. Będą wyjątki dla taksówek, służb, dostawców / w określonych godzinach/ i oczywiście samochodów ratunkowych. W ustawie nie ma wyjątków dla osób niepełnosprawnych, dlatego będą się tym musieli zająć radni.
Konsultacje społeczne rozpoczną się ok.20 sierpnia, kiedy większość krakowian wróci z wakacji, będą spotkania z radami dzielnicy, przedsiębiorcami, będą dyżury, na które będzie mógł przyjść każdy zainteresowany, by wyrazić swoją opinię w tej sprawie, takie opinie będzie też można wyrazić na stronie internetowej.
Po konsultacjach uchwałą zajmie się Rada Miasta. Strefa Czystego Transportu może zacząć obowiązywać pod koniec października.
RK/bp