Jak wskazał w poniedziałek wojewoda Łukasz Kmita, nowoczesne zaplecze techniczno-montażowe służące do napraw, serwisowania i bieżącej obsługi pociągów jest niezwykle istotne dla sprawnego funkcjonowania kolei.
Spółka Koleje Małopolskie w lipcu zeszłego roku podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę zaplecza serwisowego w Krakowie. Została ona zawarta z wybranym w przetargu konsorcjum firm Budimex i KZN Rail, które przedstawiło najtańszą ofertę opiewającą na blisko 92,4 mln zł brutto. Zakończenie inwestycji zaplanowano na marzec 2022 r.
Konsorcjum w systemie „zaprojektuj i zbuduj” postawi dwukondygnacyjną halę napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową. Obiekt powstanie w okolicy ul. Składowej w pobliżu Dworca Kraków Główny, na terenach wydzierżawionych od PKP.
Hala o wymiarach ok. 140 na 35 m wyposażona będzie w niezbędne urządzenia do kompleksowej obsługi utrzymaniowo - serwisowej pociągów regionalnych. Na miejscu będą wykonywane m.in. naprawy bieżące i te związane z awariami taboru, a także okresowym ich przeglądem. Powstanie też myjnia.
Inwestycja ma zapewnione dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości prawie 63,9 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Resztę stanowić będzie wkład z budżetu regionu i środki własne przewoźnika.
Zaplecze techniczne będzie obsługiwać pociągi kupione przez samorząd województwa, które wykorzystywane są do realizacji połączeń regionalnych zarówno przez Koleje Małopolskie, jak i Polregio.
Według władz regionu budowa zaplecza serwisowego w Krakowie, które zajmie się obsługą pociągów własnych i innych przewoźników jest kluczowa dla województwa z uwagi na zapewnienie kompleksowej obsługi utrzymaniowo – serwisowej dla taboru kolejowego obsługującego połączenia na terenie województwa małopolskiego, jak również taboru kolejowego wjeżdżającego z innych województw.